یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
اربعین حسینی در آینه رسانه؛
 بیست و پنج پرسش و پاسخ در ارتباط با وظایف رسانه در قبال راهپیمائی عظیم اربعین حسینی علیه السلام   

زیبایی اربعین در این است که همه جای دنیا مظلومیت و كشته شدن را نماد شكست می‌دانند، اما شیعه به بركت این دو سلاح توانسته مسیر تاریخ را تغییر دهد. زیبایی اربعین به تمرین زندگی در افق مهدویت است...

ندای اصفهان- عبدالغفار امیدوار

در ادامه بیست و پنج پرسش و پاسخ در ارتباط با وظایف رسانه در قبال راهپیمائی عظیم اربعین حسینی علیه السلام را بررسی می کنیم.

۱- چرا رسانه های غربی اربعین را سانسور می کنند؟

پاسخ:

الف. رسانه‌‌های دنیا راهپیمایی عظیم اربعین را سانسور می‌کنند؛ چون رسانه‌ها و متولیان آن ها می‌دانند که این حرکت عظیم بین المللی، ملت‌های دنیا را آگاه می‌کند. چرا که دنیا وقتی حسین را بشناسد سرنوشتش عوض می‌شود. نمونه اش گاندی؛ گاندی وقتی انگلیسی‌ها را به طور رسمی از هند بیرون کرد، گفت «من هرچه دارم از حسین بن علی آموختم، چرا که حسین با ۷۲ تن یار از ۳۰ هزار نفر نترسید.» پس اگر این پیام جهانی شود تمام حکومت‌های جهان زیر و رو خواهد شد(۱)

ب. در هیچ مساله ای مثل اربعین سانسور صورت نمی گیرد؛ و علت آن این است که شکست هر ایسم و طرحی در شکست خوردن “شعار اصلیش” نهفته است. خطر اربعین برای تمدن غرب این است که شعار اصلی لیبرالیسم را زیر سوال می برد؛ شعار اصلی لیبرالیزم، “اومانیزم” و “حذف غیب” یا لااقل نادیده گرفتن غیب از عالم است.

اما اربعین، در جهت مخالف، قدسیت و عالم غیب و قدرت تاثیرگذاری غیب را در قالب دستاوردهایی ملموسی همچون مهربانی، آرامش، اتحاد، وحدت، کرامات و امدادهای غیبی و بهم زدن دو دو تا چهارتاهای دنیای غرب و … را به نمایش می گذارد و این سوال بزرگ را پیش روی غرب سر در گم، قرار می دهد؛ که واقعا چرا ما به غیب پشت کرده ایم و بی خود و بی جهت خودمان را در دو دو تا چهارتاهای طبیعی محصور کرده ایم؟

در حالی که دیگران می روند و حاجاتشان را می گیرند، آنها حول این محور با تروریسم می جنگند، حول این محور با هم مهربان هستند و خالصانه به یکدیگر خدمات می دهند، متحد می شوند، ماشین جنگی ما را با تمام طول و عرضش در سوریه و لبنان و غزه و ایران و …به زانو در می آورند، مشکلات لاینحل خود را حل می کنند، آرامش می گیرند و… بنابراین اربعین بنیانهای فکری غرب را متزلزل می کند و تمدن جدیدی را بر محور “خلیفه الله” و “ایمان به غیب” پیش روی مردم غرب می گذارد.لذا رسانه های غربی با وحشت هر چه تمامتر اربعین را سانسور می کنند.

۲- وظیفه خواص و رسانه نسبت به اربعین چیست؟

پاسخ: نباید اجازه داد اربعین در یک راهپیمایی و پذیرایی و سفر زیارتی- سیاحتی خلاصه شود. بلکه باید از این حرکت در راستای ایجاد “تمدن نوین اسلامی” و “آماده سازی مقدمات ظهور” حداکثر استفاده را برد.لذا در خصوص اربعین دو وظیفه مهم پیش روی خواص است؛

اول گره زدن اربعین به مهدویت با دو آیتم تبیین و تبلیغ “وفاداری” و “همدلی”؛ یعنی اگر ما به وزان سرمایه گذاری برای امام حسین علیه السلام برای امام زمان عج هم سرمایه گذاری کنیم در آن صورت کار تمام است؛ توضیح این که، باید اربعین را به مهدویت گره زد تا حرکت اباعبدالله حرکتی رو به جلو باشد. کما این که در زیارت عاشورا این مطلب را از خداوند مسالت می نماییم(و اسئله…َ أَنْ یرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِی مَعَ إِمَامٍ(مهدی) هُدًی ظَاهِرٍ نَاطِقٍ بِالحَقّ مِنکُم).اما راه گره زدن “اربعین” با  “مهدویت” چیست؟

راه آن این است که کاری بکنیم که زائرین اباعبدالله وظیفه و هدف خود را در “انتقام” گرفتن و طلب خون امام حسین علیه السلام ببینند(طلب ثاری)؛ یعنی هدف از اربعین باید انتقام گرفتن باشد و انتقام امام حسین را گرفتن به این است که بالعکس دشمن که آن عالیجناب را حذف کرد دوباره زنده اش کنیم؛ یعنی باید کاری کنیم که امام زمان عج ظهور نماید.حسینِ امروز، فرزندش مهدی است.لذا معنای انتقام و بازگرداندن امام حسین، در زمینه سازی برای ظهور منجی عالم بشریت است.

بنا بر روایات، ظهور امام عج دو شرط دارد؛ یکی “همدلی” و دیگری “وفاداری”؛ وفاداری یعنی ترجیح امام به دنیا(نه مثل کوفیان که با تطمیع و تهدید دنیا را به امام ترجیح دادند). و همدلی به این معناست که مساله و اولویت اول دلها و خواسته های جامعه ظهور امام زمان عج باشد.

همدلی، معرفت را می طلبد و وفاداری، معنویت را . پس باید کاری کرد که مردم بفهمند حل مشکلات و رشد آنها و معنا بخشی به حیات تنها و تنها یک راه دارد و آن “ظهور” است و هر راه دیگری محکوم به شکست است و درد بشر دوایی جز ظهور ندارد.

امروز متاسفانه مساله ظهور نه تنها موضوعیت ندارد بلکه مساله اول ما هم نیست و جزء امور دسته چندم است.باید این وضع را تغییر داد چرا که انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم؛ خداوند سرنوشت هیچ قومی و «ملّتی» را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود تغییر دهند.

باید در این حرکت جهانی، زیبایی های ائمه اطهار علیهم السلام را به گوش مردم جهان برسانیم(قال الرضا علیه السلام: إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ اگر مردم زیباییهای کلام ما را می دانستند از ما تبعیت می کردند).باید معنای درست زیارت را تبیین کنیم.باید هدف امام حسین را بشناسانیم.آن وقت مردم دنیا خود به خود جذب می شوندو این یعنی وفاداری، همدلی، انتقام و زمینه سازی ظهور.

تمام این فضا برای آن است که ارتقای معنایی صورت گیرد و معنایابی در افراد تحول پیدا کند. کل جمعیت اگر هم افزا نشوند تحول در فضای تمدنی در پیشواز از حضرت و حرکت به عصر ظهور اتفاق نمی افتد. ارتباط اربعین با مهدویت بسیار خوشایند و خرسندکننده است و آنچه اربعین را برای آینده شگفتی ساز می کند آن است که دائم فرج حضرت را بخواهیم و کسی که در فضای اربعین قرار می گیرد باید با حس و حال مهدویت و ارتقا حس انتظار برگردد.(۲)

اما وظیفه دوم خواص و رسانه، کار رسانه ای گسترده در رساندن هر چه بیشتر اخبار اربعین به گوش جهانیان است.در برابر سانسور غرب باید به انحاء مختلف این خبر را رسانه ای کنیم. کارهایی مثل ایجاد نمایشگاه در کشورهای غربی، تالیف جزوات و کتب به زبانهای گوناگون در تبیین حرکت عاشورایی اباعبدالله، راه اندازی موکب های فرهنگی در مسیر اربعین(حتی بیش از موکب های رفاهی)، رایزنی رسانه با شبکه های گوناگون جهانی در بازتاب خبر اربعین(۳)، استفاده گسترده از فضاهای مجازی، دعوت مردم جهان و به خصوص افراد خاص(کارگردانها، اهل رسانه، شعرا، نویسندگان، ژورنالیستها و …) از سایر کشورها به حضور در راهپیمایی اربعین(و لو با پرداخت هزینه سفرشان) به منظور تبلیغ این حماسه از سوی آنان در بازگشت به کشورشان.

وظیفه رسانه نمایش زیبایی و شاخصه های حرکت تمدن ساز اربعین به جهانیان است؛ زیبایی اربعین در عناصر و باروری و ظرفیت قوی آن برای شکل دهی یک تمدن نوین جهانی است؛ عناصری مثل عقلانیت، معنویت، عدالت، برابری، برادری، توحید، رضا، تسلیم، وفاداری، شجاعت، دفاع از شرافت حیات انسانی(و لو به قیمت مرگ)، عبودیت، مقاومت، تحمل یکدیگر، دفاع از مظلوم، همدلی و وحدت، اخلاص، تولی و تبری و عشق، توکل، آرامش، بازگشت دین به صحنه زندگی و به رخ کشیدن قدرت دین در تجمیع، وحدت بخشی و همدلی جوامع گوناگون انسانی، تمدن سازی، امید، کرامات و معجزات، تازگی و تکراری نشدن اشک و عزاداری عاشورایی، نمایش پر رنگ مقابله فرهنگ توحیدی با فرهنگ سکولار، روحیه ظلم ستیزی، شهادت طلبی و گسترش و ارتقای مستمر حس حضور خدا و …. که همه مردم جهان را سال به سال بیشتر مجذوب خود می سازد.

زیبایی اربعین در این است که همه جای دنیا مظلومیت و کشته شدن را نماد شکست می‌دانند، اما شیعه به برکت این دو سلاح توانسته مسیر تاریخ را تغییر دهد.(۴)

زیبایی اربعین به تمرین زندگی در افق مهدویت است؛ سبک خاصی از زندگی که در آن کرامت انسان بماهو انسان حفظ می شود و مردم به چشم خدمت رسانی به یکدیگر نگاه می کنند و خودخواهی ها و طمع و دنیاگرایی جای خود را به ادنی گرایی انسان تا خدا می دهد.

وظیفه رسانه تفصیل اجمال حرکت مردم و عبور از بدنه به روح و جهت گیری های این حرکت عظیم انسانی- الهی است.

وظیفه رسانه عبور دادن و تغییر نگرش زائر اربعین از “نگاه زیارتی- توریستی” به “نگاه ارتباطاتِ میان فرهنگی است”(۵)

وظیفه و راهبرد رسانه “ارتقاء دید” مخاطبان است: ارتقای دید به اربعین از اجتماع عزاداری به اجتماع تمدن خواهان، ارتقای دید به اربعین از اجتماع عزاداران حاجت خواه به اجتماع جستجوگران خداوند خواه و ارتقای دید به اربعین از اجتماع عظیم مسلمانان به معجزه قرن بیست و یکم.(۶)

اربعین را به عنوان معجزه قرن بیست و یکم باید غنیمت شمرده و به کل جهان ارائه دهیم و تحدّی کنیم که اگر می توانند مثل این راهپیمایی عظیم را بیاورند و ببینند آیا چنین همایشی در این مقیاس و با این روحیات امکان پذیر است.(۷)

اربعین بلوغ رفتارهای انسانی را نشان می دهد و در هیچ جای دنیا چنین بلوغ رفتاری در این تراکنش جمعیتی وجود ندارد لذا از نخبگان جهان و غیر مسلمانان دعوت می کنیم این پدیده را مشاهده، تحلیل و مخابره کنند(۸)

۳٫ برای امتداد نعمت اربعین به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

پاسخ: ریشه اربعین “حسین دوستی” است. و ریشه حسین دوستی، “ایمان” است(ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لا تبرد ابدا) بنابراین برای حفظ نعمت بی بدیل اربعین، اولا ایمان را تقویت کنید.

ثانیا دامنه زیبایی های اربعین را تکرار و گسترده تر کنید. باید اجازه داد حواسمان به زیبایی های اربعین باشد و حواشی را درشت و بُلد نکنیم؛ چرا که زیبایی های اربعین جز سالی یکبار تکرار نمی شود.

باید زیبایی های عقلانی و انسانی و معنوی و الهی این حرکت را در مصادیقی روشن تبیین کرد و زیبایی های پایدار و آرامش بخش و صادقانه اربعین را به رخ زیبایی های دروغین غرب کشی؛ .زیبایی هایی مثل عقلانیت، معنویت، عدالت، همدلی، صلح، مهربانی، ایثار، تکریم انسانها نسبت به یکدیگر، آرامش، ارتباط با غیب و معجزات و کرامات، حس حضور خدا و …

ثالثا مراقب دسیسه های اختلاف افکنانه ی دشمنان و دو بهم زنی و نزاع ها باشیم.(۹)

رابعا باید مراقب بود در نمایش حرکت عظیم اربعینی جای مسائل دست اول با مسائل دست چندم جابجا نشود؛ مثلا مساله را ملی نکنیم و به آن به چشم یک جریان جهانی و تمدن ساز نگاه کنیم.یا کارهای سخیفی مثل قمه زنی، زنجیر گردن انداختن و واق واق کردن و دیگر کارهای “شیعه لندنی” چهره این حرکت تمدن ساز را خدشه دار نکنیم و نکنند.

۴- ارزﯾﺎﺑﯽ و آﺳﯿﺐ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﺑﻪ ﻫﻤـﺮاه  ﻧﻘـﺎط ﻣﺜﺒـﺖ و ﺿـﻌﻒ (از وﺿـﻌﯿﺖ ﻓﻌﻠـﯽ) ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ ﭼﻪ از ﻧﻈﺮ ﻓﺮم وﭼﻪ ﻣﺤﺘﻮا. (ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد)

پاسخ: مشکل این است که مثل بسیاری از فیلمها و مستندهای دفاع مقدس دوربین به بدنه اربعین نگاه می کند و مثل آوینی ره در روایت فتح به روح مطلب پرداخته نمی شود.حرکت اربعین نیاز به یک متن گذاری قوی دارد که مخاطب بفهمد این جمعیت و حرکت به دنبال چیست؟ و ابعاد و برکات سیاسی، معنوی آن را تبیین کند. ربطش را با ظهور و نیز حیات و اجتماعات انسانی نشان بدهد. واقعا روابط انسانها در اربعین غیر از روابط عادی و معمول است و یک جامعه انسانی شکل می گیرد جامعه ای که در آن انسانها به چشم طمع به هم نگاه نمی کنند به چشم خدمت بهم نگاه می کنند و این حتی برای یک غیر مسلم هم جذاب است.باید مصادیقی از این مساله را پیدا کرد، بُلد کرد و با متنی قوی به آن زبان داد تا نگاه مخاطبان به نگاه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین نزدیک شود و مزه حیات انسانی را بچشند.

۵٫ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ارﺑﻌﯿﻦ در ﺳﺎل ﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺒﺐ اﻟﮕـﻮﮔﯿﺮی از اﯾـﻦ ﭘﺪﯾـﺪه ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪه ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﮐﻪ در ایام اربعین در دیگر نقاط هم راهپیمایی انجام می شود و در دﯾﮕﺮ اﯾﺎم ﻣﻨﺎﺳﺒﺘﯽ ﺳـﺎل ﻫـﻢ ﺷـﺎﻫﺪ ﭘﯿـﺎده روی ﻫﺎﯾﯽ در ﺳﻄﺢ ﺑﺮﺧﯽ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ دروﺿﻌﯿﺖ ﻓﻌﻠﯽ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ارزﯾـﺎﺑﯽ  ﺷﻮد.(ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ ﻣﺤﻠﯽ- ﺗﮑﺜﺮ اﻟﮕﻮﮔﯿﺮی – ﺗﻘﻠﯿﺪﻧﺎﭘﺬﯾﺮی)

پاسخ: امام زمان عج فرموده: ظهور دو شرط دارد: همدلی و وفاداری. دقیقا دو شرطی که امام حسین برای حرکت به کربلا به مسلم بن عقیل تحقیقش را گوشزد نموده. بازآفرینی محلی حرکت اربعینی در تهران(میدان امام حسین تا حرم عبدالعظیم حسنی) گرچه حرکتی نمادین است اما خود بهترین نمونه از “همدلی و وحدت” است. همدلی حول محور ولایت که از شرایط اصلی ظهور امام زمان عج است. این حرکت ها باید تبیین شود و باید به آن زبان داد.

۶- در ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ از ﻧﻈﺮ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭼﻪ ﻣﻮﺿـﻮﻋﺎﺗﯽ ﺑﺎﯾـﺪ اوﻟﻮﯾﺖ ﻗﺮارﮔﯿﺮﻧﺪ؟ (اوﻟﻮﯾﺖ ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ)

پاسخ: “همدلی، وفاداری” که دو شرط اصلی” ظهور” هستند. و نیز “معرفت و معنویت” که امام حسین برای آن جان خود را گذاشت(و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله)؛ معارفی مثل امر به معروف و نهی از منکر، استکبارستیزی، پیروزی خون بر شمشیر و … و همچنین معنویاتی مثل “جامعه انسانی که در این چند روز حول محور خدمت و برادری و مساوات و ایثار و عشق و محبت” شکل می گیرد و نوع سبک زندگی مرسوم را زیر سوال می برد از جمله موضوعات اصلی هستند که رسانه باید به آنها توجه کند.

۷- ﺷﮕﺮدﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﺎﺗﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑـﺮای اﺛﺮ ﮔـﺬاری ﻫﺮﭼـﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﭘﻮﺷـﺶ ﻣﺤﺘـﻮاﯾﯽ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ ﮐﺪاﻣﻨﺪ؟ (ﺷﮕﺮدﻫﺎی ﺗﺒﻠﯿﻐﯽ)

پاسخ: بهترین شگرد تبلیغی، برخورد موضوعی؛ یعنی زوم کردن بر یک موضوع خاص در اربعین و نمایش مصادیق خاصی از آن است؛ موضوعاتی مثل معنویت، مهدویت، همدلی، جامعه انسانی خدمت محور، حضور ادیان گوناگون در اربعین و …

۸- وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪی ﺟﻬﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﻮﺿـﻮﻋﺎﺗﯽ دﯾﻨـﯽ در رﺳـﺎﻧﻪ ﻣـﺜﻼ ارﺑﻌﯿﻦ.(ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﻮﻟﯿﺪی)

پاسخ: تمام عوامل (کارگردان و فیلمبردار و…) باید هم از نظر معرفتی و هم از نظر معنوی ارتباط بسیار قوی با اربعین برقرار کرده باشند مثل ارتباط سید شهیدان اهل قلم با شهداء

۹- ﺗﻔـــــﺎوت ﻫـــــﺎی ﭘﻮﺷـــــﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾـــــﻮﻧﯽ ارﺑﻌـــــﯿﻦ درﺳـــــﻄﺢ اﺳﺘﺎﻧﯽ(ﻫﻤﺠﻮار و ﻏﯿﺮ ﻫﻤﺠﻮار ﺑﺎ ﻣﺮز ﻋﺮاق)،ﻣﻠﯽ و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ) (ﺳﻄﻮح ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ)

پاسخ: باید متناسب با تفاوت دغدغه ها باشد؛ مثلا دغدغه مرز نشین ها بیشتر حول محور خدمات رسانی است، آن که از اروپا آمده دغدغه اش بیشتر معنوی است، آن که از ایران آمده بیشتر دغدغه سیاسی و استکبار ستیزی دارد و قس علی هذا.

۱۰- ﭼﮕﻮﻧﻪ می توان ﺑﻪ ارﺗﻘﺎء ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮداﺷـﺖ ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن از ﺑﺎزﻧﻤـﺎﯾﯽ راﻫﭙﯿﻤـﺎیی ارﺑﻌﯿﻦ ﮐﻤﮏ ﮐﺮد؟(ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮداﺷﺖ ﻣﺨﺎﻃﺐ)

پاسخ: متن قوی و بُلد کردن مصادیق خاص موضوعات و طهارت فکری و قلبی عوامل در ارﺗﻘﺎء ﻣـﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﺮداﺷـﺖ ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎن از ﺑﺎزﻧﻤـﺎﯾﯽ راﻫﭙﯿﻤـﺎیی ارﺑﻌﯿﻦ ﮐﻤﮏ شایانی می نماید.

۱۱- ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺑـﻪ ﮐـﺎرﮔﯿﺮی ﻓـﯿﻠﻢ ﻫـﺎی ﻓﺎﺧﺮ ﻣﺬﻫﺒﯽ(ﻣﺨﺘﺎرﻧﺎﻣﻪ، ﺣﻀـﺮت ﯾﻮﺳـﻒ و…) در اﻧﺘﻘﺎل ﻣﺤﺘﻮای ﻣﻄﻠﻮب در ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ارﺑﻌﯿﻦ(ﻓﯿﻠﻢ ﻫﺎی ﻓﺎﺧﺮﻣﺬﻫﺒﯽ)

پاسخ: استفاده از آنها متناسب با موضوع و به خصوص پیوند آن با زمان حاضر که خود نشان از ثبات و ماندگاری حق در طول تاریخ خواهد داشت.

۱۲- راه ﮐﺎرﻫﺎی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ازﻋﺎدی ﺷﺪﮔﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ راﻫﭙﯿﻤـﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ(ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ازﻋﺎدی ﺷﺪﮔﯽ- ﺳﺎﺧﺖ ﯾﺎﺑﯽ ﻧﻬﺎدی ﺗﻬﯽ از ﺧﻼﻗﯿﺖ)

پاسخ: پرهیز از نمایش روتین و تکراری و سطحی و یکنواختی محتوایی و تبلیغی اربعین

استقبال از تغییر، تازگی، خلاقیت و تنوع و انتخاب هوشمندانه متن، موضوعات، آدمها، تصاویر، موسیقی و مصادیق جدید از موضوعات قدیم و جدید تا مخاطب شما از دنبال کردن اربعین لذت ببرد.

تبیین اهمیت فوق العاده موضوع به ویژه در  پیوند زدن اربعین با موضوعات مهمی مثل “تولید تمدن نوین اسلامی” و “ظهور و مهدویت” و “حس زیبای حضور خدا و برخورداری از کرامات” مانع از عادی شدن است.

۱۳٫ﻣﺪت زﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺟﻬﺖ ﭘﻮﺷﺶ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﻣﻄﻠﻮب آﻣـﻮزهﻫﺎی زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ.(زﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺐ)

پاسخ: بسته به عمق و جذابیت موضوع اما اغلب ۲۵ دقیقه تا حداکثر نیم ساعت.

۱۴- ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ﻋﺮاق و ﻋﺮب زﺑﺎن ﺑﺮای اﻟﺰاﻣﺎت ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻣﯿﺎن ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ آﻣﻮزه ﻫﺎی زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ.(ﻣﯿﺎﻧﺠﯽ وﺣﺪت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ- ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺮدم ﻋﺮاق)

پاسخ: تبیین و تبلیغ موضوعات فرهنگی- اجتماعی مردم عراق؛ مثل زهد و ساده زیستی، خدمت به همنوع، خستگی ناپذیری، مقاومت، وحدت، مهمان نوازی، مهربانی، برادری، احترام به زائر، حجاب و عفاف، عشق به اهل بیت علیهم السلام، معرفت، تقوا، و …

۱۵٫ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻧﻬﺎدﻫﺎی ﺣﺎﮐﻤﯿﺘﯽ(اﯾﺮان- ﻋﺮاق)در اﺻﻞ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ و در ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ارﺑﻌﯿﻦ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ. (ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺘﯽ)

پاسخ: مداخله حاکمیتی فقط از حیث حفظ امنیت زائر و فراهم آوری زیرساخت های رفاهی و الا دخالت حکومت ها به معنی تولیت این حرکت و نمایش آن تاثیر بسیار منفی خواهد داشت.

۱۶٫ ﻣﯿﺰان رﻋﺎﯾﺖ ﻣﯿﺰﺑﺎن ﺑﻮدن ﮐﺸﻮر ﻋﺮاق و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از اﺧﺘﻼﻓﺎت در اﺛﺮ ﮔﺬاری ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﻣﻄﻠﻮب در ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ارﺑﻌﯿﻦ(ﺗﺮﻣﯿﻢ ﮔﺴﺴﺘﻬﺎ-ﻣﯿﺰﺑﺎﻧﯽ ﻋﺮاق- ﻣﺼﺎدره ارﺑﻌﯿﻦ)

پاسخ: فقط میزبان بودن عراق، آن هم بیشتر از سوی مردم بازتاب داده شود و الا مصادره امور قلبی و عقیدتی تاثیر منفی دارد. لذا بیشتر باید روی آیتم هایی که بین المللی بودن راهپیمایی اربعین را نشان می دهد مانور داد؛ مثل حضور مسلمین از کشورهای گوناگون، حضور غیر مسلمانان، زیارتهای معکوس از عراق به ایران(زیارت امام رضا)، سوریه(حرم حضرت زینب) و ….

۱۷- ﻣﺤﺘﻮای زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ راه ﮐﺎرﻫﺎی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺮای ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی در ﻗﺒﻞ، ﺣﯿﻦ و ﺑﻌﺪ از اﻧﻌﮑﺎس راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ.(ﻗﺒﻞ، ﺣﯿﻦ، ﺑﻌﺪ)

پاسخ: اصلا اگر محتوای زیارت اربعین(عقلانیت، معنویت و عدالت) و هدف از زیارت اربعین(مبارزه با ظلم) در قبل و حین و بعد امتداد نداشته باشد درک درستی از موضوع صورت نگرفته و راهکارش این است که موضوعات و محتواهایی که اشاره شد در قالب های مختلف در طول سال ادامه داشته باشند.

۱۸- ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﻟﮕﻮﮔﯿﺮی از ﻣﻌﻨﻮﯾﺖِ ﺟﻤﻊ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ ی راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ در ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺨﺶ ﻫﺎی زﻧﺪﮔﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ.(ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺟﻤﻊ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ)

پاسخ: اگر برنامه های اربعین درست و قوی ساخته شوند و معنویات اربعین؛ مثل برادری، ایثار، همدلی، خدمت به همنوع، امر به معروف و نهی از منکر و … را بتوانیم به عنوان ارزشهای انسانی و مورد نظر خدا وند متعال و معصومین علیهم السلام جا بینداریم در سایر صحنه های زندگی نیز خود بخود استمرار خواهند داشت.

۱۹- ﻧﺤﻮه ﺗﺮﻏﯿﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ.(ﻣﻌﻨﻮﯾﺖ ﺷﺮﯾﻌﺖ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ)

پاسخ: باید “معقول بودن و مفید بودن” کارکردهای معنویت شریعت گرا را با جهالت و ضال بودن معنویت های غیر شریعت گرایانه مقایسه کرد و نشان داد که معنویت شریعت گرا پویا و انقلابی و هماهنگ با فطرت و انسان ساز است. بالعکس معنویت های غیر شریعت گرا  که رهبانیت و سستی و … را به دنبال دارند.

۲۰- ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﯽ ﭘﻼﮐﺎرﺗﻬﺎ، ﺷﻌﺎرﻫﺎ، ﻣﻀﺎﻣﯿﻦ، ﻣﻮﮐﺒﻬﺎ و…درﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ارﺑﻌﯿﻦ.(ﺑﺮﺟﺴﺘﮕﯽ ﻣﯿﺪاﻧﯽ)

پاسخ: بسیار مهم است و مناسب با موضوع و شرایط و نیازهای اجتماعی، سیاسی، اخلاقی روز باید بُلد شوند. حتی خود می تواند موضوع مستقل تلویزیونی باشد تا جهت گیری و نیات و آرزوهای زائران را به نمایش بگذارد.

۲۱- ﺑﯿﺎن آﺳﯿﺐ ﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﭘﯿﺶ رو در ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ.(آﺳﯿﺐ ﻫﺎی در ﮐﻤﯿﻦ ﺑﺎزﯾﮕﺮان)

پاسخ: پرداختن به بدنه کار و غافل شدن از محتوا و جهت گیری ها و ابعاد مختلف حرکت اربعین. و به عبارت دیگر بازی کردن با یک امر جدی از جمله آﺳﯿﺐ ﻫﺎی احتمالی برای ﺑﺎزﯾﮕﺮان است.

۲۲- ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﻏﯿﺮﯾﺖ ﺳﺎزی و ﺷﻨﺎﺳﺎﻧﺪن دﺷﻤﻦ ﻣﺸﺘﺮک در ﺑﺎزﻧﻤﺎﯾﯽ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ(ﻏﯿﺮﯾﺖ ﺳﺎزی- اﻓﺸﺎی دﺷﻤﻦ اﺻﻠﯽ)

پاسخ: ضمن تاکید بر استکبارستیزی حرکت عاشورایی امام حسین و مقایسه اعمال دشمنان امروز بشریت و دشمنان دیروز امام حسین(در ظلم و استکبار و ترویج فساد و کودک کشی و …)باید ملاک های دشمنی را تبیین کرد تا هر شخص یا گروهی که بر خلاف ارزشهای اربعینی حرکت می کند به عنوان دشمن مشترک مردم شناخته شود؛

بنابراین کسانی که بر طبل تفرقه می کوبند، یا با قمه زنی، و حرکت های سبک و زننده دیگر چهره خشن و زشتی از تمدن اسلامی را تبلیغ می کنند و یا سعی دارند اربعین را در حد یک سفر زیارتی-سیاحتی صرف نگه بدارند از جمله دشمنان و یا لااقل دوستان نادان هستند.

۲۳- ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻣﺮدم ﻧﻬﺎد ﻣﺎﻧﺪن راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺰرﮔﺘﺮﯾﻦ رﺳﺎﻧﻪ اﻣﺖ اﺳﻼﻣﯽ در ﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ ﺑﻬﺘﺮاﺳﺖ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﺷﺪ؟(ﻣﺮدم ﻧﻬﺎدﻣﺎﻧﺪن رسانه امت اسلام)

پاسخ: نمایش مدیریت و خدمات گوناگون و خالصانه مردمی به اربعین.

۲۴- ﭘﯿﺶ ﻗﺪم ﺷﺪن ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن در ﺻﺪور ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ و ﺗﻬﯿﻪ ﻣﻨﺸﻮر ﺳﺎﻻﻧﻪ راﻫﭙﯿﻤﺎﯾﯽ ارﺑﻌﯿﻦ ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮآﻣﻮزه ﻫﺎی زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ ﭼﻪ ﺷﺮاﯾﻄﯽ می خواهد؟(ﻣﻨﺸﻮر ﺳﺎﻻﻧﻪ- ﺻﺪور ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ)

پاسخ: اگر رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیه الله خامنه ای(حفظه الله تعالی) برای خیل عظیم اربعین حسینی همچون پیام حج، هر ساله پیامی صادر کند و تلویزیون آن را پخش کند بهتر به هدف مذکور خواهد رسید.(پیشنهاد و تقاضای رسانه ملی از رهبری جهت صدور پیام سالانه اربعین و ترجمه آن به زبانهای روز دنیا)

۲۵- درﭘﻮﺷﺶ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ ارﺑﻌﯿﻦ ﮐﺪام ﻧﮕﺎه ﺑﻪ ارزش ﻫﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی زﯾﺎرت ارﺑﻌﯿﻦ ﺑﻬﺘﺮ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺮای ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن ﭘﻮﺷﺶ داده ﺷﻮد ﻧﮕﺎه ﮐﺎرﮐﺮدﮔﺮا ﯾﺎ اﺛﺒﺎت ﮔﺮا؟ (ﮐﺎرﮐﺮدﮔﺮا – اثبات گرا)

پاسخ: عموم جامعه با پیام کارکردگرا ارتباط بهتری برقرار می کنند. در عین حال نباید از عقلانی بودن تهی باشد و فقط از احساس مخاطب بهره جست و الا کارکرد پیام سطحی و محدود به زمان اربعین خواهد شد.

پاورقی ها:

۱٫ به نقل از استاد حسن رحیم پور ازغدی

۲٫ به نقل از حجت الاسلام و المسلمین واسطی

۳٫ بنا بر گزارش صدا و سیما امسال(۹۷) راهپیمایی اربعین از سوی ۴۳ کشور با ۴۰۰ لنز گزارش خواهد شد.

۴٫ به نقل از استاد حسن رحیم پور ازغدی

۵ تا ۸٫ به نقل از حجت الاسلام و المسلمین واسطی

۹- غرب از این نمایش اقتدار احساس خطر کرده است و برخی از سینماگران مطرح غربی در این راهپیمایی حضور یافته‌اند و فیلمهای مقدماتی را برای آغاز موج تخریب راهپیمایی اربعین تهیه کرده‌اند تا در سینما و تلویزیون به نمایش در بیاورند.(به نقل از دکتر حسن عباسی)

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز