جمعه ۲۵ آبان ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
زیارت اربعین، هویت شیعه است؛
 نگاهی به برخی از ابعاد گوناگون راهپیمایی عظیم اربعین حسینی   

بعد از سقوط نظام بعثی در عراق که مانع عزاداری بود نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی شیعیان به سوی کربلا حرکت کردند. در آغاز این حرکت دو تا سه میلیون نفر حضور داشتند ولی این مراسم در سالهای بعد و از سال ۹۳ با ۲۰ میلیون زائر برگزار گردید

ندای اصفهان- مهران آدرویش

حُبّ الحسین هویّتنا؛ زیارت اباعبدالله شعار، نشانه و هویت شیعه است. اربعین به شیعه هویت می دهد. احساس بودن می دهد(۱). اعتماد به نفس می دهد. توجهات را به سمت شیعه جلب می کند و  پاکی و اتحاد و رحمت را جلوه می دهد؛ رحمت اسلام را در برابر خشونتی که داعش به دروغ به اسلام نسبت می داد و همچنین توطئه “اسلام هراسی” غرب را به محاق می برد.

بلکه اباعبدالله به تمام ادیان هویت می دهد؛ چون بنا بر زیارت وارث امام حسین علیه السلام میراث‌دار تمامی پیامبران الهی است و از این روز راهپیمایی اربعین تنها به شیعیان اختصاص ندارد و اهل سنت و پیروان ادیان دیگر نیز در این اجتماع حضور می‌یابند.

نگاهی به تاریخچه راهپیمایی اربعین

اولین راهپیمایی اربعین، چهل روز بعد از شهادت امام حسین و یاران با وفایش توسط صحابی جلیل القدر پیامبر اکرم جابر بن عبد الله انصاری(۲) به همراه شاگردش عطیه(۳) و نیز حرکت کاروان اسرا از شام به کربلا آغاز شد. و این حرکت علیرغم تمام خطرات و فراز و فرودهایش اما در طول چهارده قرن گذشته و تا کنون ادامه داشته است(۴). لذا گرچه بحمدالله در زمان ما از شکوه و عظمت خیره کننده ای برخوردار است اما این زیارت پرشور، نوظهور نیست.

قاضی طباطبایی ره در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهدا می نویسد: حرکت به سوی کربلا در روز اربعین از زمان ائمه اطهار علیهم السلام در بین شیعیان رایج بوده و شیعیان حتی در زمان بنی امیه و بنی عباس، علیرغم وجود خفقان شدید نیز به این حرکت مقید بوده اند.

در برخی از روایات تاریخی نیز بیان شده است که؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان شیخ انصاری(متوفای ۱۲۸۱ ه.ق) رسم بوده است اما در برهه ای از زمان به ورطه فراموشی سپرده می شود.

محدث نوری اولین بار در عید قربان به پیاده روی از نجف تا کربلا اقدام کرد که سه روز در راه بود و حدود ۳۰ نفر از دوستان و اطرافیانش وی را همراهی کردند.این عالم بزرگوار از این پس تصمیم گرفت هر سال این کار را تکرار کند. ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ ه.ق با پای پیاده به زیارت حرم اباعبدالله رفت.

نویسنده ادب الطف که در سال ۱۳۸۸ ه.ق(یک سال قبل از روی کار آمدن حزب بعث) منتشر شده در گزارش خود از اربعین حسینی در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیات های عزاداری اشاره کرده که برخی به ترکی و عربی و فارسی و اردو مرثیه می خوانده اند.او جمعیت عزادار را بیش از یک میلیون تخمین زده است.

با تسلط بعثی ها در زمان احمد حسن البکر بر کشور عراق، رژیم سیاسی این کشور از همان ابتدا سیاست سرکوب شیعیان را در دستور کار قرار داد.از جمله اقدامات خونبار بعثی ها منع خشونت آمیز مراسم عزاداری شیعیان بود.

در سالهای ۱۳۹۰، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ زائرانی که از نجف اشرف عازم کربلای معلی بودند در مسیر کربلا از آسمان و زمین به گلوله بسته شدند.

بعد از سقوط نظام بعثی در عراق که مانع عزاداری بود نخستین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی شیعیان به سوی کربلا حرکت کردند. در آغاز این حرکت دو تا سه میلیون نفر حضور داشتند ولی در سالهای بعد زائران شرکت کننده در این راهپیمایی عظیم بیشتر شد به گونه ای که در سال ۹۲ با ۱۵ میلیون زائر و در سال ۹۳ با ۲۰ میلیون زائر برگزار گردید.

مسافت پیاده روی

مسافت پیاده روی حداقل ۸۰ کیلومتر و حداکثر ۵۰۰ کیلومتر است(لذا برخی که دورتر هستند و مثلا از بصره حرکت می کنند از ۲۵ روز قبل از اربعین حرکت خود را آغاز می کنند). بر اساس آنچه سایت حج  و زیارت ایران اعلام کرده است میزان مسافت پیاده روی از نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر است. و در این مسیر تعداد ۱۳۵۲ ستون برای راهپیمایی پیش بینی شده است که فاصله بین هر دو ستون ۵۰ متر است، یعنی هر ۲۰ ستون معادل یک کیلومتر است.برای پیاده روی کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است که با متوسط روزی ۸ ساعت ۳ روز طول می کشد.لذا بهترین زمان شروع سفر از نجف به کربلا ۱۶ صفر است

اربعین بزرگترین تجمع و راهپیمایی تاریخ

امام حسین جاذبه و عروه الوثقای خداست؛ عروه الوثقایی که هر ساله بیست میلیون جمعیت به آن چنگ می زنند و همه را الی الله معراج می دهد. گرچه شیعه یک اقلیت مذهبی است اما هیچ گروه مذهبی یا سیاسی یا نظامی در تجمیع نیروهایش(و جذب غیر شیعیان) نمی تواند چنین جمعیتی راه بیندازد. و باید گفت اربعین بزرگترین مانور و قدرت نمایی، توسط یکی از اقلیتهای مذهبی است. حتی چین و هند که بیشترین جمعیت های دنیا را دارند، بزرگترین جمعیتی که تا کنون راه انداخته اند نهایتا ۲ تا ۳ میلیون نفر بوده است. بلکه برای اربعین، مشابه ای در تاریخ بشریت وجود ندارد(۵)

اربعین بارزترین تجلی ابوت اباعبدالله

در هر خانواده ای، محور تجمع فرزندان، “پدر” است. اگر پدر نباشد  تجمیع اعضاء یک خانواده مشکل است.بنا بر روایات، امام معصوم، پدر امت است(۶) و این ابوت و تجمیع و وحدت بخشی بیش از همه در اباعبدالله تجلی گری دارد. و به قول مردم مهمان نواز عراق “الحسین یجمعنا”: بر محور عشق حسین در اتحادیم(۷)

اربعین، اولِ سال تحویل حسینی ها

اربعین، اولِ سال تحویل حسینی هاست.امروزه اربعین حسینی، آن قدر معجزه گونه جایگاه و شکوه یافته که خود محرم، مقدمه آن شده است. و این شکوه و عظمت، امروز به ما بیشتر کمک می کند تا بفهمیم چرا امام ره صفر را در کنار محرم احیا کننده و زنده نگه دارنده اسلام خواند.آری! “این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است”

سفر اربعین، سفری غیر قابل وصف اما قابل توصیه

اربعین، یُدرَک وَ لا یُوصَف(درک می شود اما هرگز وصف نمی شود)؛ می خواهم بگویم اربعین یک راهپیمایی است اما بیشتر از یک راهپیمایی است. می خواهم بگویم معنویت است اما بیشتر از معنویت است. می خواهم بگویم لطف است، احسان است اما بیشتر است. می خواهم بگویم معرفت است اما بیشتر است. می خواهم بگویم زیارت است اما بیشتر است. می خواهم بگویم اجتماع و وحدت است اما بیشتر است. اربعین ناشناخته و لا یوصف است. نمی دانم چیست اما هر چه هست موثر و یک گام به جلو است. نمی خواهم بگویم انسان در اربعین زیر و رو می شود(گرچه بسیاری هم می شوند) اما قطعا تغییرات مهمی خواهد کرد.

سفر اربعین آن قدر شیرین است که انگار بعد از آن دیگر هیچ سفری سفر نیست.آن قدر جذاب که حتی می توانی با جرات و یقین هر چه تمامتر حتی به “جهانگردی لائیک” پیشنهادش بدهی و به او تضمین صد در صد بدهی که از آن لذت خواهی برد. آن قدر شیرین و زیبا که انگار سه روز روی ابرها در حرکتی. سفری که تا سال بعد لحظه شماری می کنید تا بار دیگر زمانش برسد و همراهش باشید. سفری که هر چند بار تکرار شود اما کهنه و تکراری نمی شود.

اربعین سفری است از جنس نور، از جنس حضور، از جنس معنا، از جنس آزادگی و حریت. سفری پر از خاطرات و صحنه های نو، دیده نشده و حیرت انگیز. سفر که کمترین قرابتی با معیارهای عصر مدرنیته ندارد. سفری با محوریت انسان؛ اما انسانی فانی در خدا. انسانی به نام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام.

جنس کار در اربعین حمایتی و خانوادگی است

جنس کار در اربعین حمایتی است؛ راهپیمایی اربعین به دلیل ازدحام ده ها میلیونی و آماده نبودن زیر ساخت های کشور عراق و بیماری و … زیارتی نیست و در واقع این حضور بیشتر برای تجدید عهد و حمایت از حرکت انقلابی اباعبدالله است.لذا بهتر است کسانی که تا کنون به کربلا نرفته اند سفر اربعین را سفر دوم خود به کربلا قرار دهند تا در ذوقشان نزند.

و نیز جنس کار در راهپیمائی اربعین خانوادگی است(موضوعی که در فرهنگ و تمدن غرب به شدت آسیب دیده اما در اسلام بسیار عزیز و محترم است و بالطبع برای زائرا غربی بسیار جالب توجه خواهد بود.)؛ چه این که شما بچه، پیر، جوان، زن، مرد، امنیت، محبت همفکری، همدلی، تقسیم کار، باهم بودن، یکسویی و دیگر گزاره های بنیادین خانواده را به وضوح مشاهده می فرمائید.

اشک و اربعین؛ دو معجزه زنده و پویای الهیسیاسی، سیدالشهداء علیه السلام

اعجاز اشک و اربعین به قدری روشن است که نیازی به گفتگو ندارد؛ راستی چه کسی می تواند از پس ۱۴۰۰ سال بگریاند؟! گریانده و می گریاند و می گریاند کسانی را که هرگز او را ندیده اند!!! و چه کسی می تواند میلیونها نفر زن و مرد و پیر و جوان و کودک با رنگها، زبانها و اندیشه های گوناگون را از سراسر جهان هر ساله(و چه بسا برای چندمین بار) در کشوری که امنیت و زیر ساخت ها و غیره اش به هیچ عنوان آمادگی پذیرش چنین جمعیتی را ندارد به حرکت درآورد،گرد هم آورد و از آنها یک امت واحده و آزاده بسازد؟!

اربعین فرصتی برای گفتگوی اسلام ناب با غرب

مردم غرب، اسلام را از لنز وهابیت می شناسد و حتی آنها فکر می کنند که داعش ادامه و امتداد انقلاب اسلامی ایران است! لذا اربعین فرصت خوبی است که اسلام واقعی را با محوریت امام حسین به دنیا بشناسانیم. به عبارت دیگر اربعین به دلیل کمیت و کیفیت بی نطیرش، ظرفیت و زمینه جذابی برای جلب توجه غرب و گفتگو در مورد اسلام واقعی با غرب است. اربعینی که نمایشی از خصلتهای انسانی است.

اربعین نمایشگاه خصلت های انسانی

در اربعین عالی ترین خصلتهای انسانی به نمایش گذاشته می شود؛ تو گویی دنیا ناپدید می شود و همه چیز در مورد امام حسین و عشق و محبت آن عالیجناب به انسانها و مبارزه با ظلم و ستم و فساد، ظهور و بروز دیگری دارد.

اربعین جلوه ای از عشق انسانها به خوبی هاست؛ عشق و محبت، خدمت بی مزد و مواجب بدون کوچکترین چشم داشتی، همدلی و اتحاد، ایثار، اطعام و مهمان نوازی، امنیت و پاکی، زهد و معنویت و خدا احساسی و … دریای خروشان انسانها در اربعین، سبقت جستن خوبی ها از یکدیگر را به زیبایی هرچه تمامتر به نمایش می گذارند و نشان می دهند که قیام عاشورا همچنان زنده است و می جوشد و نیروهای آخرالزمانی خویش را تربیت می کند.

دنیا به امام حسین علیه السلام بیش از همیشه نیازمند است

پایه صلح، معنویت است. و اربعین سرشار از معنویت است. لذا دنیای نا امن ما در قرن بیست و یکم به امام حسین، بیش از همیشه نیازمند است. نمونه اش “امام مجاهد “که در لس انجلس بین گروه های متخاصم کهنه کار صلح ایجاد کرد. دنیا می تواند برای “صلح” روی “معنویت” حساب باز کند. و برای “معنویت” روی “اربعین و حسین “. به راستی چه معنویتی بالاتر از معنویت حسینی. معنویت حسینی؛ یعنی شجاعت، یعنی مسئولیت پذیری، نیت خیر داشتن، ایمان به خدا، رعایت حقوق، مبارزه با ظلم، امر به معروف و نهی از منکر ، تکریم انسان و … اموری که بدون آنها جامعه روی پوشال بنا شده است. لذا اربعین برای عدالت جهانی، امنیت جهانی و تمدنی نوین حرف دارد.

ظهور و عدالت جهانی از قیام امام حسین علیه السلام و اربعین می گذرد

اربعین، محلی برای دلدادگی و استغاثه به معنوی ترین و سیاسی ترین شخص و حرکت سیاسی عبادی تاریخ، فهم آن، فریاد آن و ادامه آن به منظور بلند کردن پرچم دین و نهادینه کردن عدالت ذیل پرچم امام زمان عج در سراسر جهان است.

بنا بر روایات، قبل از ظهور، عالم پر از ظلم می شود و مهمترین کار بشر به خصوص در آخر الزمان ظلم ستیزی است. و ظلم ستیزی ایثار و الگو می خواهد. امروز اربعین پر از ایثار است(و بنا بر روایات یکی از دلایل مهم فضیلت امت محمد صل الله علیه و آله ایثار است). و الگویش سیدالشهداء علیه السلام است. لذا ظهور و عدالت جهانی از عاشورا و قیام امام حسین علیه السلام می گذرد.

ایرانی ها در راهپیمایی اربعین ،مثل نمک در آش اند

حضور ایرانی ها در راهپیمایی اربعین مثل نمک در آش است؛ چرا که شور و شعف و ابراز احساسات ایرانیان نسبت به ائمه اطهار علیهم السلام بسیار بارز و جدا دیدنی است.امری که خداوند متعال در قرآن کریم بر آن سفارش نموده: قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی؛ موده یعنی “اظهار محبت” و شاید هیچ ملتی در اظهار محبت به پای ایرانیها نرسد؛ ایرانی ها با شور گرفتن های چشمگیرشان، زبان گرفتن های جانسوزشان، روضه خوانی های یک نفره و دو نفره، ده ها و صدها نفره، هجمه به سمت ضریح و ده ها سال مبارزه ملی با استکبار، مظلومیت خود و حمایت جانانه از ملت های مظلوم و … شور و حس و حال و نشاط و جلوه گری دیگری به راهپیمایی اربعین می بخشند.اگر می خواهید بفهمید چرا این قدر اهل بیت علیهم السلام به ایران توجه داشته اند، حضور ایرانیها را در راهپیمایی اربعین در کنار ۹۰ کشور دیگر ببینید.

البته این را نگفتم تا به هویت ملی رنگ و بویی ببخشم. چرا که اربعین حل شدن هویت های فردی و ملی در یک هویت جمعی و جهانی است.لذا وظیفه ما این است که در اربعین هویت های فردی و ملی را کم رنگ کنیم و با رنگ خدا هویت جمعی بگیریم(صِبْغَهَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَهً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ).

معرفی چند کتاب با موضوع اربعین

حماسه جهانی پیاده روی اربعین را می توان خط شکن و پیش قراول تمدن نوین اسلامی در بعد جهانی به شمار آورد.تمدن نوین اسلامی خلق عالمی جدید است، و با گفتن و تبیینِ تنها، نمی توان آن را قابل درک کرد. در کنارِ تبیین و کار علمی، ارائه نسخه های کوچک و فشرده عملی و عینی است که راه تمدن سازی را باز می کند و اربعین چنین قابلیتی دارد. وقایعی که در اربعین اتفاق می افتد، هم موجب آبادانی آخرت است و هم موجب پیشرفت اسلام عزیز در دنیا و نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی؛ ولی نقش دنیوی آن وقتی به حداکثر می رسد که با ابزار هنر قدرت ماندگاری در ظرف تاریخ را بیابد.

گنجینه های اربعین – یعنی وقایعی که قابلیت تمدن زایی، ایجاد سبک زندگی و به وجود آوردن فرهنگ اسلامی را دارند – اگر با ابزار هنر – به ویژه هنرهای مکتوب که شاید بتوان آن را مادر همه هنرها به حساب آورد، – استخراج و استصحال نگردد و در قالب محصولات و کالاهای هنری ارائه نشوند، در تاریخ دفن خواهند شد و قابلیت تمدن سازی آن از بین خواهد رفت. بر این اساس اگر وقایعِ پیاده روی اربعین در حداکثر ممکن، مورد استحصال هنری قرار گیرند، آنگاه در حداکثر ممکن توانسته ایم، از ظرفیت عظیم پیاده روی اربعین، در ایجاد تراکم و انباشت تجربه های عملی و ریختن آن به ظرف تاریخی برای رسیدن به اشباع تمدنی، استفاده نموده و بدین ترتیب فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی را سرعت و شتاب بخشیم.

لذا در پایان به معرفی چند کتاب با موضوع اربعین می پردازیم:

۱- «روایتِ براده ها»؛ ‘او یافت مرا’ دفتر اول این مجموعه است که با بیانی طنز و همراه با مزاح، حال و هوای زائران و مسافران مسیر پیاده روی اربعین را به تصویر می کشد. این کتاب، در نوع خود اولین کتاب طنز در زمینه سفرنامه پیاده روی اربعین حسینی است که رضا عیوضی آن را نگاشته است.
دفتر دوم روایت براده ها، ‘سید «من» حسینی’ است. در این کتاب، روایتی جذاب و خواندنی از فتح «من» در پیاده روی اربعین به قلم نویسنده توانمند تقی شجاعی به تصویر کشیده شده است. همان طور که از اسم زیبای کتاب هم پیداست، شخصیت اصلی کتاب در کش و قوس های مختلفی قرار می گیرد و نهایتا حسینی می شود… . اما دفتر سوم مجموعه ۳ جلدی روایت براده ها، مجموعه وقایع و داستان هایی است که در سال های اخیر پیرامون اربعین حسینی رخ داده است. ‘این است، آن نیست!’ شامل ۲۳ عنوان داستان به قلم نویسندگانی چون تقی شجاعی، رضا عیوضی، وحید نادری، یاسین کیخا، عابدین زارع، محمد امین ناظری و مهرنوش گرجی است.

۲- کتاب “چراغ هدایت”؛ این کتاب به کوشش «رحمت الله ضیائی» و «مجتبی باقری» از فضلای حوزوی تالیف شده است. این دو نویسنده با استناد به منابع مختلف، به ۲۲ پرسش درباره اربعین حسینی پاسخ داده اند.

۳- کتاب شرحی ازبی نهایت (پیاده روی عظیم اربعین حسینی)؛ اثر هوشنگ نظری.

۴- کتاب پادشاهان پیاده: خرده روایت های از زیارت اربعین. اثر بهزاد دانشگر

۵- کتاب موکب رنگی پنگی. اثر بهزاد دانشگر

۶- آه از غروب فراق: نجوای خاموش جابر با مولایش حسین (ع)/ سعید مقدس.- تهران: مکیال، ‎۱۳۸۱.
۷- اربعین/ رسول جعفریان؛ تهیه شده در معاونت امور فرهنگی، مدیریت آموزش.- تهران: نشر مشعر‏، ۱۳۹۰
۸- اربعین/ علی دژاکام.- تهران: مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام با همکاری بنیاد بین‌المللی عاشورا، ‎۱۳۹۴.

۹- اربعین/ نگارش پیشگفتار و متون سیدمحمد سادات‌اخوی؛ عکاسی سعید محمودی‌ ازناوه؛ ترجمه به انگلیسی متون فریده مهدوی‌دامغانی.- تهران: انتشارات امام رئوف:‌ نگاه‏ ، ۱۳۹۶.
۱۰٫ اربعین، چیستی؟ چرایی؟ چگونگی؟/ محمد رضایی‌آدریانی.- قم : همای غدیر‏ ، ۱۳۹۵.
۱۱٫ اربعین/ احمد مسجد‌جامعی؛ مدیر اجرایی زهرا گلشن؛ مدیر هنری آیدین قشلاقی.- تهران: آوردگاه هنر و اندیشه‏ ، ۱۳۹۴.
۱۲٫ اربعین جهانی دیگر / گردآورنده مسعود معینی‌پور.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر، ‏ ۱۳۹۶.
۱۳٫ اربعین حسینی: تجزیه و تحلیل عملکرد چهل روزه اسرای کربلا/ علی‌محمد بشارتی؛ ویرایش محمدقاسم فروغی‌جهرمی .- تهران: مجتمع فرهنگی عاشورا، ‏ ‏‏‏‏۱۳۹۶.
۱۴٫ اربعین حسینی؛ امکان حضور در تاریخی دیگر/ اصغر طاهرزاده.- اصفهان: لب‌المیزان، ‎۱۳۹۵.
۱۵٫ ارب‍ع‍ی‍ن‌ ح‍س‍ی‍ن‍ی‌: پ‍ژوه‍ش‍ی‌ در ب‍ازگ‍ش‍ت‌ اه‍ل‌ ب‍ی‍ت‌ ع‍ل‍ی‍ه‍م‌ال‍س‍لام‌ از ش‍ام‌ ب‍ه‌ ک‍رب‍لا/ م‍ح‍م‍دام‍ی‍ن‌ پ‍ورام‍ی‍ن‍ی‌؛ ب‍ا م‍ق‍دم‍ه‌ م‍ع‍رف‍ت‌.- ق‍م‌: ح‍س‍ی‍ن‌(ع‌)، ۱۳۸۲.
۱۶٫ الارب‍ع‍ی‍ن‌ الحسینیه/ ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ح‍م‍د اش‍راق‍ی‌ م‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ ارب‍اب‌ .- ت‍ه‍ران‌: سازمان اوقاف و امور خیریه، انتشارات اسوه‏، ۱۳۷۹.
۱۷٫ اربعین در فرهنگ شیعه/ تالیف سید محمدمحسن حسینی‌ طهرانی.- تهران: مکتب وحی، ‏۱۳۹۵.
۱۸٫ اربعین و چهل درس از کاروان آزادی ‌آفرین کربلا/ مرتضی مهدوی‌یگانه.- تهران: جمهوری‏، ۱۳۸۷.
۱۹٫ از ع‍اش‍ورا ت‍ا ارب‍ع‍ی‍ن‌/ تالیف حشمت‌الله قنبری ‌همدانی.- تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بین‌الملل‏، ۱۳۹۴.
۲۰٫ با زائران اربعین حسینی/‏ سیدجواد محمودی.- تهران: گلستان کوثر، ‏۱۳۹۴.
۲۱٫ پیاده‌روی اربعین مغناطیس حسینی/ محمودرضا ذکاوت.- قم: میراث ماندگار، ‏ ۱۳۹۵.
۲۲٫ پیاده آمده‌ام/ عکس سیداحسان باقری، علی حیاتی؛ گردآوری و بازنویسی متن محمد کرم‌زاده، سیداحسان باقری.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر‏، ۱۳۹۳.
۲۳٫ تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهداء (ع)/ تالیف محمدعلی قاضی طباطبائی.- تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، ‎۱۳۸۳.
۲۴٫ توشه اربعین: قطره‌ای از دریای معرفت حسین علیه‌السلام: شرحی بر زیارت اربعین/ تالیف سیدمجتبی حسینی.- تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ‏۱۳۹۵.
۲۵٫ ثارالله؛ خون حسین علیه‌السلام در رگ‌های اسلام/ تالیف حسین عندلیب ‌همدانی.- قم: مسجد مقدس جمکران‏، ‏۱۳۹۲.
۲۶٫ ثبات قدم/ سیدمجتبی حسینی.- تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی‏ ،۱۳۹۶.
۲۷٫ الخبر الیقین فی رجوع السبایا لزیاره الاربعین: تاریخیا و فقهیا/ تالیف حسن البدوی.- بیروت، دار الولاء، ۲۰۱۳م.
۲۸٫ درس نامه اربعین/ مجید جعفرپور.- قم: بیت الاحزان، ‎۱۳۹۰.
۲۹٫ دو سالانه سوگواره رسانه‌ای پیاده‌روی اربعین حسینی: طریق الحسین (ع) آثار برگزیده دو دوره سوگواره رسانه‌ای پیرامون پیاده روی اربعین (۱۴۳۷-۱۴۳۶) دبیر سوگواره حمید افسری؛ مجری طرح موسسه مهاد رسانه پژوه.- تهران: مژگان حضوری‏ ، ۱۳۹۵.
۳۰٫ ره توشه راهیان نور: متون علمی- آموزشی مبلغان ویژه‌ی اربعین حسینی ۱۴۳۷ ه‌.ق – ۱۳۹۴ ه‌.ش./ تهیه و تدوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معاونت فرهنگی و تبلیغی، گروه تامین منابع.- قم : موسسه بوستان کتاب‏، ۱۳۹۴.
۳۱٫ ریاض‌ العارفین فی زیاره ‌الاربعین/ عادل علوی.- قم: ‏موسسه اسلامی تبلیغ و ارشاد‏، ۱۴۳۱ق.‏= ۱۳۸۹.
۳۲٫ زیارت اربعین آینه عرفان و آیت ایمان/ با تبیانی از محمد‌حسن احمدی‌فقیه.- قم: آیات بینات‏، ۱۴۳۰ق.‏
۳۳٫ سفری از عاشورا تا اربعین: به ضمیمه شرح زیارت‌های عاشورا و اربعین/ عبدالله مستحسن.- قم: مشهور‏، ‏۱۳۹۳.
۳۴٫ فرهنگ نامه‌ی اربعین امام حسین علیه‌السلام/ سید محمود هاشمی‌دهسرخی، محمد جعفری‌پور؛ مجری طرح موسسه‌ی فرهنگی قرآن و عترت «ندای کلام هادی».- اصفهان: آشیانه برتر‏، ۱۳۹۵.
۳۵٫ فضل زیاره الامام ‌الحسین علیه‌السلام یوم‌ الاربعین‏/ لمولفه محمدعلی النورائی ‌یگانه ‌‌الغروی ‌القمی.- قم‏: اثر قلم‏، ۱۳۹۲.
۳۶٫ الفلسفه ‌زیاره الاربعین‌: یتناول هذاالکراس‌ العناوین ‌التالیه …‏/ اعداد عدنان الساعدی.- قم‏: بزم قلم‏، ۱۳۹۲.
۳۷٫ مجموعه آفتاب گردان. (ج ۱۹). اولین زائر: جناب جابر بن عبدالله انصاره (ره)/ نگارش مهدی وحیدی صدر؛ تصویرگر فرشته منعمی.- قم: مجمع جهانی اهل بیت (ع)، ۱۳۸۵٫
۳۸٫ مجموعه مقالات اربعین/ تدوین جمعی از نویسندگان؛ پژوهشکده حج و زیارت.- تهران: مشعر، ‎۱۳۹۴.
۳۹٫ مجموعه مقالات در زمینه عاشورا، اربعین و نوروز/ محمدفاضل استرآبادی.- قم: انتشارات شیعه شناسی، ‎۱۳۹۲.
۴۰٫ مجموعه مقالات اربعین حسینی (ع)/مولف جمعی از نویسندگان.- قم : مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله، ۱۳۹۴.
۴۱٫ مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین / پدیدآورنده مسعود معینی‌پور؛ [به سفارش] انتشارات سوره مهر(وابسته به حوزه هنری)، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی.- تهران: شرکت انتشارات سوره مهر‏، ۱۳۹۴.
۴۲٫ مسیر السبایا و یوم الاربعین ویلیه اربعین ‌الحسین فی ‌الادب ‌القریض والشعبی/ محمود الشریفی.- قم: باقیات: مکتبه فدک‏، ۱۴۲۸ق
۴۳٫ مسیره الاربعین الحسینیه/ علی حسین الخباز.- کربلاء، العتبه العباسیه المقدسه، قسم الشؤون الفکریه، ۲۰۱۲م.
۴۴٫ مسیر راه بهشت‏: راهنمای پیاده‌روی زائران اربعین حسینی‏/ گردآورندگان علی‌رضا صناعی ‌فرید،عباس مقدم.- تهران‏: کتاب یار مهربان‏، ۱۳۹۵.
۴۵٫ م‍ص‍ائ‍ب‌ ح‍ض‍رت‌ زی‍ن‍ب‌(ع‌)، از واق‍ع‍ه‌ ک‍رب‍لا ت‍ا ارب‍ع‍ی‍ن‌/ ت‍ال‍ی‍ف‌ م‍ق‍ص‍ود ب‍اق‍ری‌.- ت‍ب‍ری‍ز: س‍الار، ۱۳۷۹.
۴۶٫ من کربلاء الی دمشق: رحله سبایا آل بیت المصطفی (س) ‎۶۱ ه. ‎۶۸۰م شواهد تاریخیه/ محمد عبدالغنی ادریس السعیدی (محمد المعلم).- بغداد: دار الاضواء، ‎۱۴۳۵ق.
۴۷٫ نفحات اربعینیه: مجموعه کراسات اربعینیه الامام الحسین علیه السلام/ لجنه التالیف والتحقیق للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)؛ اعداد السیدعارف الحسینی، السیدمحمدرضا آل ایوب.- قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام، ‎۱۳۹۶.
۴۸٫ همراه با آل‌ علی (ع) (از عاشورا تا اربعین)/ حشمت‌الله قنبری همدانی؛ [برای] سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد برگزاری برنامه‌های فرهنگی – تبلیغی سال حضرت امیرالمومنین علی (ع).- تهران: امیرکبیر، ‎۱۳۷۹.

۴۹- یا اهل ‌العالم: پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی از دریچه دوربین/عکس سیداحسان باقری، علی حیاتی؛ گردآوری و بازنویسی متن محمد کرم‌زاده.- تهران: بیان معنوی‏، ۱۳۹۱.
۵۰٫ ۵۰- یوم الاربعین عند الحسین علیه‌السلام/ عبدالرزاق مقرم.- مطبعه القضاء، مخزن الامینی، ۱۳۷۷ق.

۵۱- موکب آمستردام؛ روایت‌ زائرانی که از اروپا راهی کربلا شدند. اثر بهزاد دانشگر

۵۲- کتاب «به سفارش مادرم» به سفارش مجموعه هنری خیمه و با مجموعه عکسهای مستند عزاداران حسینی در مراسم پیاده روی اربعین سیدالشهدا(ع) از ملیت ها و فرهنگ های مختلف توسط عکاسان وهب رامزی، عبدالمجید قوامی، روح الله خسروی و شهره بهرامی ثبت شده است.

۵۳- جلد اول از مجموعه کتاب های «قُوتِ جان»، گزیده‌ی ناب از سخنان استاد محمد شجاعی در موضوعات حسینی و مهدوی در قطع پالتویی، مناسب برای پیاده روی اربعین منتشر شد.

۵۴٫ کتاب اربعین حماسه ظهور؛ محتوای این کتاب درباره آثار معنوی، اجتماعی، سیاسی و برکات راهپیمایی اربعین و زیارت سید الشهدا (ع) در محدوده ی جهان اسلام و نیز سایر نقاط جهان می باشد.

۵۵- کتاب مصلح برگزیده؛ درجات و مقامات زائر امام حسین علیه السلام. اثر محمد شجاعی.

۵۶٫ کتاب فتح خون؛ اثر سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی.

پاورقی ها:

۱- لذا یک آقایی که خیلی هم مذهبی و علیه السلام نیست و در امریکا زندگی می کند در کتابش نوشته؛ دور و بر ما شیعه کم است لذا فرزندم را به شرکت در زیارت اربعین فرستادم، تا بفهمد که ما کم نیستیم (به نقل از آیه الله دکتر احمد عابدی)

۲- جابر بن عبداللّه انصاری از خزرج و فرزند شهید است. حدود پانزده سال قبل از هجرت در مدینه متولد شد. اولین آگاهی ما از زندگی جابر، حضور او با پدرش در بیعت عقبه دوم در سال سیزدهم بعثت است . وی کم سال ترین ناظرِ بیعت اوسیان و خزرجیان با پیامبر صلی اللّه علیه وآله وسلم بود (ابن قُتَیبَه ، ص ۳۰۷؛ذهبی ، ج ۳، ص ۱۹۲). پدر جابر «عبداللّه بن عمرو» از نخستین کسانی است که قبل از هجرت پیامبر از مکه به مدینه، اسلام را پذیرفت و تمام زندگی اش را وقف گسترش اسلام کرد. و در هنگام شهادت بیش از صدسال داشت و در جنگ بدر شرکت کرد و در جنگ احد به درجه رفیع شهادت دست یافت.نام مادر جابر «نسیبه» بود.جابر در ۱۹ غزوه پیامبر را یاری کرد و همواره پاسدار ولایت بود. ابو زبیر مکی می گوید: جابر را دیدم بر عصایی تکیه داده، از کوچه های مدینه عبور کرد، به محل اجتماع مردم مدینه آمد و گفت:”عَلِی خَیرُالْبَشَرِ فَمَنْ اَبی فَقَدْ کفَرْ، مَعاشِرَ الْاَبْصارِ اَدَّبُوا اَولادَکمْ عَلی حِبِّ عَلِی”. «ابوزبیر» می گوید: از جابر پرسیدم: علی چگونه شخصی بود؟جابر ابروانش را که روی چشمانش افتاده بود، بالا زد و گفت: علی علیه السلام بهترین افراد بشر در روی زمین بود. در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله هرگاه می خواستیم منافقان را بشناسیم، معیار ما ارتباط با علی علیه السلام بود(رجال کشی، ص ۴۰ـ۴۴٫). قال الباقر علیه السلام از جابر شنیدم که گفت پیامبر اکرم به من فرمود: اِلَی یا جابِرُ وَ أَنْتَ مِنّا، أَبْغَضَ اللّهُ مَنْ أَبْغَضَک وَ أَحَبَّ مَنْ اَحَبَّک(اختصاص، شیخ مفید، ص ۲۲۳٫). رحلت او را در سالهای ۶۸ تا ۷۹ ه.ق ذکر کرده اند.

۳- پدرش از صحابی پیامبر و یاوران علی علیه السلام بود و هنگامی که به دنیا آمد حضرت فرمود هذا عَطیّهُ الله(عطیه خداست) لذا نام او را عطیه گذاشتند. او دانشمند بود و از شاگردان جابر و از تابعین و شیعیان امام علی بود. او سه دوره تفسیر کامل قرآن را نزد ابن عباس آموخت و قرآن را نیز هفتاد بار در کنارش خواند. وی در قیام مختار حضوری فعال داشت. و به دستور مختار تحت فرماندهی ابوعبدالله جدلی برای نجات بنی هاشم و محمد بن حنفیه از دست عبدالله بن زبیر عازم مکه شد. هنگامی که به نزدیکی مکه رسیدند ابوعبدالله بجدلی هشتصد نفر از نیرومندان سپاه خود را به فرماندهی عطیه به شهر فرستاد، این گروه وارد مکه شده و چنان تکبیری گفتند که ابن زبیر صدای آن را شنید و گریخت. در تاریخ ابن سعد آمده است: عطیه عازم جنگ با حجاج شد زمانی که شکست خورد، عطیه به بلاد فارس رفت و حجاج به محمد بن قاسم نامه نوشت و در این نامه گفت: از عطیه بخواه تا علی بن ابی طالب را لعن کند و اگر چنین نکرد او را چهارصد شلاق بزن و سرو محاسنش را بتراش. محمد بن قاسم عطیه را فراخواند و نامه حجاج را برایش خواند، عطیه نیز سرباز زد که امیرالمومنین را لعن گوید. وی نیز عطیه را چهارصد شلاق زد و سر ومحاسنش را تراشید. وی در سال ۱۱۱ هجری وفات یافت.

۴- فقالت زینب علیها السّلام: لا یجزعنّک ما ترى – فو اللّه – إنّ ذلک لعهد من رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم إلى جدّک و أبیک و عمّک، و لقد أخذ اللّه میثاق اناس من هذه الامّه لا تعرفهم فراعنه هذه الامّه، و هم معروفون فی أهل السماوات، إنّهم یجمعون هذه الأعضاء المتفرّقه فیوارونها، و هذه الجسوم المضرّجه، و ینصبون بهذا الطفّ علما لقبر أبیک سیّد الشهداء لا یدرس أثره، و لا یعفو رسمه على کرور اللیالی و الأیّام، و لیجهدنّ أئمّه الکفر و أشیاع الضلاله فی محوه و تطمیسه فلا یزداد إلاّ ظهورا، و أمره إلاّ علوّا

۵- نقل به مضمون از آیه الله دکتر احمد عابدی

۶- به فرموده رسول خدا: انا و علی ابوا هذه الامه یا به فرموده امام رضا: الامام وَالِدُ الشَّفیقُ. و جالب است که غیر شیعیان نیز امام حسین را پدر آزادی و آزادگی می دانند و از آن حضرت با عنوان ابالاحرار یاد می نمایند.

۷- “الحسین یجمعنا”؛ به عنوان شعار مراسم امسال اربعین حسینی علیه السلام انتخاب شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز