یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۵
 راهپیمائی زیارتی اربعین؛ جریانی اعجازگونه، معنوی، بدون مرز و آخر الزمانی   

«صلح و دوستی» و «مبارزه با ظلم و ستم» در سایه «عقلانیت، معنویت و عدالت و فطرت خداجوی انسان»، پیام مهم اربعین به جهانیان است

ندای اصفهان- مهران آدرویش

جنگ معلول بی عدالتی است و معنویت ضامن عدل و صلح است؛ چون معنویت مادر عدالت است و عدالت مادر صلح. لذا اربعین به دلیل بار معنوی فوق العاده اش پیام آور صلح و عدل و دوستی است و نشانه اش ایجاد وحدت و محبت بین دو ملتی است که ۸ سال با هم جنگیده اند و پدر کشتگی داشته اند اما امروز به برکت اربعین میزبان و مهمان اند(۱) و این یعنی ای دنیا! راه صلح از حسین می گذرد. اگر شرف بشر در صلح است، حُبُّ الحسین شَرفُنا.

اربعین دانشگاهی است که در آن عملا درس صلح، ایثار، محبت و… را می شود فرا گرفت و تمرین کرد. لذا تمام شبکه ها (و از جمله غول رسانه ای غرب که چشمش را بر این رویداد اعجازگونه بسته)، هیچ دلیلی بر بی اعتنایی نسبت به راهپیمایی عظیم حسینی ندارند جز جنگ طلبی و دشمنی با صلح و دوستی.

پیام دیگر بنا بر “زیارت اربعین” معرفت و معنویت است. شهادت امام حسین برای حفظ دین جدش و نجات مردم از “جهل و گمراهی” بود. کما اینکه فرمود: ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی یا سیوف خذینی و در زیارت اربعین می خوانیم؛ و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله. امام حسین مهجه(۲) خود را داد تا مردم را از جهالت(نا آگاهی) و گمراهی(شهوات عملی) نجات بدهد.

یعنی هدف امام حسین بیدار کردن آدم های خواب زده از خواب جهل بود و این همان بیداری اسلامی است برای ملت‌هایی که حقوقشان پایمال می‌شود. ادامه دهنده راه امام حسین وقتی ارزش‌ها، حقیقت و عدالت به خطر افتاد، فقط تماشاگر نیست که غصه بخورد، بلکه حرکت می‌کند و مدافع حق ضعفا است (کما اینکه  در زیارت اربعین بر قاتل ظالم و تماشاچی بی طرف در روز عاشورا لعنت فرستاده می شود: فلعن الله من قتلک و لعن الله من ظلمک و لعن الله امه سمعت بذالک فرضیت به) و این درس محتوایی زیارت اربعین است که امروز شیعیان با تاسی از آن در برابر ظالمان مقاومت می کنند(۳)

چرا زیارت اربعین نشانه ایمان است؟

چون زیارت اربعین “لبیک” به قیام عاشورا است و قیام عاشورا از جنس ایمان است. ایمان، اعتقاد و گرایش و تسلیم در برابر حقیقتی مافوق و آرمانی است. پس ایمان صرف اعتقاد نیست؛ چون شیطان هم اعتقاد به خدا داشت اما کافر بود. و متعلق ایمان حتما باید آرمانی باشد به طوری که با ایمان به آن انسان احساس امنیت و آرامش و قرار داشته باشد لذا مثلا ایمان به دیوار معنی ندارد. بنابراین شاخصه های ایمان عبارتند از: اعتقاد، تسلیم و آرمان.

قیام و نهضت عاشورا از جنس ایمان است؛ چون پر از اعتقاد، تسلیم و حقایق مافوق و آرمانی است. قیام و نهضت عاشورا پر از اعتقاد، تسلیم و حقایق مافوق و آرمانی است؛ چون ریشه قیام و نهضت عاشورا “انا عبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت” است. نهضتی که هدفش را در آرمانهایی همچون بندگی خدا، عدالت پروری و ظلم ستیزی، مبارزه با ضلالت و معنویت و مفهوم بخشی به حیات انسان جستجو می کند (و بذل مهجته لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله).

اهدافی که با معرفت به مبدء و فرجام، راه و رهبر شناسی زمینه تحقق می یابند و برای تحقق این هدف هزینه سنگینی از جنس خون و خانواده و ناموس به درگاه الهی پیشکش شده تا کلام ازلی “ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه” از یمین عرش به حضیض فرش تنزل کند و الی الابد در ظلمات ارض، نور خدا باشد.

امام حسین علیه السلام در زمان خود برای دوری مردم از جهالت و ضلالت از جان و مال، خانواده و یارانش گذشت و جاودانه شد و اگر بخواهیم آزاده باشیم و رسم آزادگی را در دنیا پیاده کنیم باید رهرو این مکتب باشیم و در همه حال تلاش کنیم تا به معنی واقعی کلمه با بصیرت زندگی کنیم.

لذا زائران اربعین با پای پیاده به راه می افتند تا سمبل پا گذاشتن بر نفس باشند و بفهمند مبدا کجاست، مقصد کجاست، راه کدام است و رونده این راه کیست؟. سفر و رویدادی حاکی و حاوی احیاء شور و شوق درونی انسان، برای ارتقا از مقام خاکی به مقام افلاکی.

چرا راهپیمایی اربعین مهم است؟

اربعین نماد حفظ یاد، راه و فهم کردن سید الشهداء علیه السلام است. اربعین مهم است؛ چون تثبیت عاشورا است. اکتشاف و انتشار و تبلیغ و تضمین بقاء عاشوراست. بعد از چهل روز دوباره سر مزار حسین آمدن و او را یاد کردن و عزاداری کردن، نشان از ایمان به حسین و راه حسین است.

حرکت اربعینی، تبیین حرکت حسینی و کمک به فهم و درک انسان، نسبت به حق و حقیقت است. اربعین آمده تا عقل انسان را از عقل معاش به عقل معاد ارتقا دهد.

زیارت اربعین ایجاد پرسشی در برابر چشم جهانیان است: Who is Hussain؛ این حسین کیست؟

اربعین مسیر حق جویان عالم است و این مسیر به پرچم عدالت جهانی، مهدی موعود عج ختم خواهد شد.

اربعین بزرگداشت شخصی است که در برابر ظلم می ایستد و آن قدر معنویت دارد که قادر است دو ملتی را که پدر کشتگی با هم داشتند را “مهمان و میزبان” کند.

اربعین ایجاد وحدت بین ادیان و به خصوص بین شیعیانِ نه منطقه، که شیعیان جهان است بلکه اربعین تجدید عهد و وحدت بخش ادیان و آزادگان جهان است.

اربعین نشانی از بهشت زمینی موعود است.

اربعین اوقات خوش شیعه است.

اربعین تمرین همت کردن، تمرین خطر کردن و تمرین عاشقی است.(۴)

اربعین قدرت اسلام و معرفی اسلام و تشیع به جامعه جهانی است. اربعین یعنی تربیت انسانها. اربعین به شما آرامش می دهد و پایتان را از زمین جدا می کند.

اربعین یاری حسین است. اربعین زمان تبلیغ کربلا و رسانه ای کردن کربلا است. کربلا در اربعین به بلوغ و ظهور می رسد.

اربعین صدور و جهانی سازی قیام انقلاب الهی- سیاسی عاشوراست.

اربعین، بازی کردن در زمین خودی است نه در زمین دشمن؛ چون ابتکار عملش به دست ماست لذا دوستان را آسمانی و دشمنان را زمین گیر می کند.

سفر اربعین بیش از آنکه سفر در برون باشد سفر در درون است. طول سفر برون سه روز است اما طول سفر درون از ازل است تا ابد.

اربعین می خواهد فلسفه عمل را در وصول به اخلاق و فلسفه اخلاق را وصول به توحید قرار دهد تا کل عالم مزه عدالت را بچشد. و الا عمل صالحی که جهت گیریش اخلاق و اخلاقی که جهت گیریش توحید نباشد عین بی اخلاقی و شرک خواهد بود.

اربعین برخورد محدود با نامحدود است و این آن نقطه ای است که در ابدیت طنین خواهد انداخت.

اربعین یعنی حسین نامی آشناست و تا حسین نامی آشناست خدا هم نامی آشناست. لذا سفر اربعین را باید با هدف رفت و با هدف برگشت انجام داد؛ رفتن و حسینی شدن و برگشتن و حسینی ماندن.

اربعین یعنی حسین جاودانه است و راه او حق است و باید خود را در امتداد او قرار داد.

اربعین یعنی وعده خدا حق است. اربعین یعنی راه و رسم شهادت کور شدنی نیست و این ملتها و آیندگان هستند که به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.

اربعین یعنی خدا هست، غیب هست و حق باقی است.آر ی!اربعین نشان می دهد که اباعبدالله مظهر اسم “باقی” خداست.

اربعین یعنی حضور فهیمانه و وفادارانه مردم در صحنه برای استمرار مبارزه با ظلم و ستم حول محور ولایت؛ این که نور حق هرگز خاموشی ندارد و حق آمدنی و باطل رفتنی است.

اربعین یعنی پرونده کربلا همچنان باز است و در صفحه سیاه و صفحه سفید خود عضو می پذیرد و ندای هل من ناصر ینصرنی حسین در امتداد تاریخ طنین انداخته و فراتر از تاریخ کل یوم را عاشورا و کل ارض را کربلا ساخته.

اربعین نشان از اراده ای دارد که به مراتب قویتر از اراده انسانها است؛ اراده ای که اگر او بخواهد جریانی را زنده نگه بدارد روز به روز بر عظمت آن افزوده خواهد شد، گر چه همه ظالمین در محو آن سعی بلیغ بدارند.

اربعین یعنی انسان کامل و غیب عالم حق است و این یعنی آغاز فروپاشی سلطنت شیطان و کلید خوردن تمدن نوین اسلامی و آغاز ظهور.

معرفت امام حسین علیه السلام آغاز و فرجام مهدویت

قیام عاشورا و اربعین، آن قدر مهم هستند که آغاز و فرجام قیامِ آخر الزمان بر محور آن می چرخد. بنا بر روایات قیام آخرالزمان با شعار “یا لثارات الحسین” آغاز می شود و وقتی حضرت حجت عج قیام می کنند خود را به نام نامی جدشان سیدالشهداء به مردم می شناساند(۵)! إذا ظهر القائم(عج) قام بین الرکن و المقام و ینادی بنداءات خمسه؛ یعنی آن حضرت در اولین مواجه خود با مردم (به گونه ای که همه خواهند شنید و خواهند فهمید) پنج مطلب خواهد فرمود:

الأول: ألا یا أهل العالم أنا الإمام القائم؛ آگاه باشید ای جهانیان! که منم امام قائم.
الثانی: ألا یا أهل العالم أنا الصمصام المنتقم؛ آگاه باشید ای اهل عالم! که منم شمشیر انتقام گیرنده.
الثالث: ألا یا أهل العالم إن جدّی الحسین قتلوه عطشان؛ بیدار باشید ای اهل عالم! که جد من حسین را تشنه کام کشتند.

الرابع: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام طرحوه عریانا؛ بیدار باشید ای اهل عالم! که جدّ من حسین را برهنه روی خاک افکندند.

الخامس: ألا یا أهل العالم إنّ جدّی الحسین علیه السّلام سحقوه عدوانا؛ آگاه باشید ای جهانیان! که جدّ من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند(۶)

اما فرجام این قیام عظیم جهانی نیز ختم به اباعبدالله است؛ یعنی اهدافی مثل عدالت، اهداف میانی ظهور هستند و هدف اصلی و غایی ظهور، ایصال به معرفت اباعبدالله است(حق معرفته). لذا هنگامی که از امام صادق علیه السلام سوال کردند امام زمان عج چند سال حکومت خواهد کرد؟

حضرت در پاسخی عجیب فرمودند: آن قدر حکومت خواهد کرد که مردم حسین را و راه او را شناخته باشند؛ یعنی خلقت و ظهور وقتی به کمال خود می رسند که سیدالشهداء و راه او شناخته شود(بکم فتح الله و بکم یختم). و این یعنی مهدویت، با یا لثارات الحسین شروع و با معرفت به اباعبدالله به کمال خود می رسد.لذا اولین کسی که بعد از مهدی عج به دنیا رجعت خواهد نمود امام حسین علیه السلام است.

اربعین، یک جریان معنوی بین المللی آخر الزمانی است

دنیا مثل اربعین به خود ندیده است؛ چرا که اربعین یک جریان اعجازگونه ی معنویِ بین المللیِ آخر الزمانیِ بدون مرز است. و در این سفینه، جز برای ظالمین، جا برای همه هست. لذا یکی از ژنرالهای امریکایی وقتی جمعیت اربعین را از بالگرد مشاهده نموده در مورد جمعیت اربعین عبارت Black Viper “افعی سیاه” را بکار می برد.

این نشان می دهد که دشمن اهمیت این حرکت را می فهمد. می فهمد که اربعین اشداء علی الکفار رحماء بینهم است و جنسش با حرکت های زمینی و عادی فرق می کند. لذا غرب حتی یک تیزر یا کلیپ اربعینی را بر نمی تابد.(۷)

اربعین بین المللی است؛ از ۹۰ کشور جهان در این راهپیمایی الهی سیاسی شرکت می کنند. مشهور است که به کشیشی در راهپیمایی اربعین گفتند: شما چرا آمده ای؟! گفت: پیامبرهایمان دوتاست، حسینمان که یکی است! دوستان! امام حسین بین المللی شده و این یعنی دنیای پر از ظلم به بهشت زمینی موعود نزدیک شده و در سراشیبی ظهور قرار گرفته است.

اربعین معنوی است؛ اربعین به زندگی جهت می دهد، معنا می دهد، حضور خدا را پر رنگ می کند، ادامه حیات را قابل دفاع و طعم شیرین ارتباط با خدا و غیب را به کامها می چشاند و تکلیف همه ما را برای زندگی ای نو مشخص می سازد.

اربعین آخر الزمانی است؛ مقصود از اصطلاح آخرالزمان دوره ای است که فساد در آن غوغا می کند.اربعین سرآغازی بر پایانی بر این دوران است.

اربعین آخر الزمانی است؛ خودجوش بودن و سناریست نداشتنش، رو به ازدیاد بودنش، معنویت عجیبش و وحدت و همدلی که بین ملل ایجاد می کند همه نشانه هایی از آخر الزمانی بودن این حرکت و رو به پایان بودن ظلم و ستم است.

این که رسانه های غربی مایل نیستند در موردش حرف بزنند و این که از تمام ادیان و حتی لائیک ها همراهی می شود، نشانه های دیگری از آخرالزمانی بودن این حرکت است.

اربعین آخرالزمانی است؛ چون بین المللی است و از ۹۰ کشور جهان(یعنی تقریبا نیمی از جهان) بسیاری از اساتید دانشگاه، سیاستمداران، افراد رسانه ای، افراد هنری و… در این سفر معنوی حاضر می شوند.

نشانه دیگر از آخرالزمانی بودن این حرکت این است که همه به یک سمت می روند “کربلا”. و کربلا یک معنای کاملا آخرالزمانی دارد؛ چرا که امام حسین علیه السلام محور آخرالزمان و مبارزه با ستمکاران و پایان شب سیاه و طلوع روشنی است.

اربعین، سرآغاز ایجاد تمدنی انسانی، ارزشی و الهی است

تمدن، تجسد و ظهورات و سرریز فرهنگ در عینیت زندگی مردم است و فرهنگ که مادر تمدن است به معنی گزاره هایی است که یک جامعه بر آن وفاق و همدلی دارند. حرکت اربعینی سرآغاز ایجاد تمدن انسانی، ارزشی و الهی است. تمدنی که بر خلاف تمدن غرب منیت و خودخواهی را کنار می زند و قاعده “هو انت” و دیگرخواهی و مسئولیت پذیری و رضای الهی و مرجعیت عصمت را جایگزین و به رسمیت می شناسد.

فرهنگی که در آن بر خلاف مدرنیته و پست مدرنیته انسان “جایگزین” خدا نیست بلکه “جانشین” خداست. لذا اگر می خواهیم به تمدن ساز بودن اربعین مساعدت کنیم باید در وفاق و همدلی مردم نسبت به ارزشهای اسلامی به ویژه توحید، ولایت و ایمان به غیب تلاش کنیم؛ یعنی این ارزشها در دل و جان مردم، اولویت زندگیشان قرار گیرد و مردم بدانند در زندگی دنبال چه چیزی باید باشند. رسالتی که زینب سلام الله علیها به دوش کشید تا “جهل و ضلالت” را از دامان بشریت بزداید.

پاورقی ها:

۱- چیزی که امثال کره شمالی و کره جنوبی ندارند لذا دشمنیشان پایدار است.

۲- مهجه؛ سر گوسفند را که می برند مقداری از خون در بدن می ماند که به آن مهجه گویند. امام حسین برای نجات انسانها از جهل و ضلالت مهجه خود را هم داد. صلی الله علیک یا اباعبدالله.

۳- به نقل از استاد حسن رحیم پور ازغدی

۴- توجه کنیم که ریشه های سپاه ابن سعد همچنان موجودند؛ ریشه هایی مثل حرام خوری، کینه، فراموشی معاد و… لذا لازم است تا ریشه های سپاه اباعبدالله هم موجود باشد؛ ریشه هایی مثل خودشناسی، ولی شناسی، جوانمردی، عشق، وفاداری و… اربعین تمرین و دواندن این ریشه ها در حجم بیشتری از انسانهاست.

۵- در گذشته این معرفی جای تعجب داشت و ما فکر می کردیم که چرا حسین؟ آیا بهتر نبود خود را با رسول خدا معرفی می کرد؟ پیامبر اکرم که مشهورتر است. اما امروز با اربعین اباعبدالله مطلب روشن است.

آیت‌الله بهجت ره درباره نقش پیاده‌روی روز اربعین می‌گوید: روایت دارد که امام زمان(عج) که ظهور فرمود، پنج ندا می‌کند به اهل عالم، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سحقوه عدوانا،… امام زمان خودش را به واسطه امام حسین(ع) به همه عالم معرفی می‌کنند…

بنابراین در آن زمان باید همه مردم عالم، حسین(ع) را شناخته باشند… اما الان هنوز همه مردم عالم، حسین(ع) را نمی‌شناسند و این تقصیر ماست، چون ما برای سیدالشهدا(ع) طوری فریاد نزدیم که همه عالم صدای ما را بشنود، پیاده‌روی اربعین بهترین فرصت برای معرفی حسین(ع) به عالم است.(لذا طبق این روایت ظهور اتفاق نمی افتد تا امام حسین بین المللی بشود).

  1. ۶- إلزام الناصب فی إثبات الحجه الغائب(عج) ج‏۲، ص۲۳۳
  2. ۷- کما اینکه کلیپ علی سلیمانی(بازیگر) که خاطره ای عجیب از اربعین است را از فضای مجازی برداشتند و همینطور تهدید به اخراج مجید (دانشجوی فوق دکترا در هلند) تنها به دلیل بارگذاری تیزر اربعین در فضای مجازی (به نقل از برنامه تلویزیونی جاذبه).

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
سفریاران، بلیط ارزان هواپیما، تور گردشگری سراسر کشور
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
اصفهان شرق
اصفهان شرق
وعده صادق
وعده صادق
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز