پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
چاپ خبر
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶

کلمه «مَسیح» در زبان عربی معانی مختلفی دارد؛

اشکالات مبنایی «رائفی پور» در فهم مسیح الدجال

کلمه «مَسیح» در زبان عربی معانی مختلفی دارد و نباید ذهن خواننده سریع به سوی حضرت عیسی مسیح(ع) متمایل شود. زبان ها کلماتی ویژه دارند و فهم آن برای کسی که این زبان ها را به نیکی نمی داند مانند موردِ آقای رائِفی پور، ممکن است به اشتباه آشکارِ علمی و معنوی منجر شود

ندای اصفهان- سیّد مرتضی میرسراجی

(دانشجوی دکترای تخصّصی الهیّات و معارف اسلامی، علوم قرآن و حدیث)

یکی از صدها نشانه جوامعِ جهان سومی، ظهور و بروز سخنران ها یا تئوریسین هایی است که در زمینه هایی که سخن یا ابراز نظر می کنند تخصّص یا تحصیلات لازم را ندارند.

لطفا به این ویدیو از سخنرانی آقای «رائِفی پور» توجّه نمایید؛

ایشان در این سخنرانی در مورد مخالفان حضرت مهدی(عج) یا به عبارتی غربی ها و جریان صهیونیزم چنین بیان می کند:

«این ها دنبال رو کردن یک منجی هستند؛ یعنی وقتی که خیلی کِشش دادند، اینجوری کردند، این ها، آن منجی هم رو خواهند کرد. یعنی یک فردی را معرّفی خواهند کرد یعنی این همان مَسیح(ع) است که برگشته است و این جناب آقای «مسیحِ دروغین»، می شود اسمش را بگذاریم «مَسیح الدَّجّال» که دَجّال این را فرستاده؟ صهیونیزم این را فرستاده؟ که ریشه روایی هم دارد. وقتی می آید یک سری کارهای عجیب و غریب می کند. فرض بکنید منجی دروغین یهویی بیاید «مایکِل جَکسون» را زنده کند، مایکل جکسونی که مراسم تدفینش را یک میلیارد نفر پخش زنده نگاه کرده اند. یهویی بیاید و «بِن لادِن» را زنده بکند، یهویی بیاید «صدّام» را چه کار بکند؟ زنده بکند! یعنی در واقع افرادی که هیچگاه، بگویید! نمرده اند!»

در نقد این سخنان باید گفت:

اولا: نامواژه «دَجّال» از ریشه «دَجل»[1] و به معنای شخصی است که «بسیار دروغگو و فریبکار» می باشد و در روایات از او به عنوان یکی از اشخاص گمراه کننده در آخِرالزّمان یاد شده است[2] که در برخی احادیث توسّط حضرت «مهدی موعود»(عج) به قتل می رسد.»[3] با این بیان بر طبق صحبت های آقای علی اکبر رائفی پور باید از ایشان پرسید در کدام روایت آمده است که «المَسیحُ الدَّجّال» را شخص «دَجّال» به جهت گمراه کردن مردم به سویشان می فرستد؟ بلکه این سخن ایشان ریشه ای در روایات مهدویّت ندارد.

ثانیا: ترکیب «المَسیحُ الدَّجّال» دو صفتی است که بر یک شخص تعلّق می گیرد مانند اینکه بگوییم: «علیِ فهمیده زیبا». چنان که ملاحظه می کنید دو صفت فهمیدگی و زیبارویی به یک شخص باز می گردد و این گونه نیست که صفتِ «فهمیده» متعلّق به شخص دیگری باشد و «زیبا» نیز صفتِ شخص دیگر. با توجّه به اینکه آقای رائِفی پور «لیسانس حسابداری» دارند و از تخصّص لازم در زمینه روایات و زبان عربی برخوردار نیستند اینجا اشتباه آشکاری را مرتکب شده اند. زیرا ترکیبِ «المَسیحُ الدَّجّال» بر یک تن که همان شخص ِ «دَجّال» است تعلّق می گیرد نه دو شخصیّت مجزّا که تازه با تصوّر بی اساس ِایشان، یکی از آن شخصیّت ها را دَجّال بخواهد در مقام مَسیح دروغین و زنده کننده مُردگان و جهت گمراهی هر چه بیشتر به سوی مردم بفرستد.

ثالثا: ایشان در مفهوم این ترکیب در زبان عربی به بیراهه رفته است و علّت آن، این است که فقط می خواهند مطالبی را که در ذهنشان ساخته و پرداخته اند، تفسیر به رَای و تحمیل بر روایات اسلامی کنند. چون یک منجی دروغین را با هویّت حضرت مَسیح(ع) تخیّل نموده اند و بیان می کنند که غربی ها و مخالفان حضرت مهدی(عج)، یک مسیح دروغین به نام «مَسیحُ الدَّجّال» را ظاهر می کنند که  شخصیّت هایی مانند «صَدّام»، «مایکِل جَکسون» و «بِن لادِن» را زنده می کند. نکته ای که ایشان از آن غفلت نموده این مهم است که واژه «المَسیح» در ترکیب مشهور «المَسیحُ الدَّجّال» اصلا ربطی به حضرت عیسی مسیح(ع) ندارد و در روایات به معنای نمونه دروغین و تقلّبی از شخصیّت ایشان به کار نرفته است.

پیش از بیان اثبات این موضوع، باید به این امر توجّه ویژه داشت که در هر زبانی و به خصوص زبانِ عربی ممکن است یک واژه در معانی مختلفی به کار گرفته شود که به این حالت در ادبیات عرب، «مشترک لَفظی» اطلاق می شود و کلمه «مَسیح» نیز از این قاعده مستثنا و خارج نیست یعنی کلمه ای که چند معنا ولی یک ساختار دارد.

در کتاب لُغت شناسی «جَمهَرة اللُغَة» از لغت شناس معروف عرب «ابن دُرَید»(م.321 ق.) در معنی و مفهوم ترکیب معروفِ «المَسیحُ الدَّجّال» آمده است:

«قد سمَّت‏ اليهودُ الدَّجّالَ‏ مسيحا لأنّه‏ مَمسوحُ‏ إحدى‏ العَينَين‏.» [4]

(یهودیان، دَجّال را «مَسیح» گویند به جهت اینکه یکی از دو چشمش کور است.)

یا لغت دان بزرگ دیگری به نام «ابن مَنظور»(م.711 ق.) در کتاب «لِسانُ العَرَب» در خصوص معنی کلمه «مَسیح» نوشته است:

«لیس علی احد شقی وجهه عین و لا حاجب»[5]

(کسی که در یک قسمت صورتش چشم و ابرو نیست.[یعنی صاف است.])

چنان که پیشتر اشاره نمودیم «دَجّال» بر اساس لغت عرب به معنای «کذّاب» و «شخص بسیار دروغگو» است. البتّه برخی از لُغَویان (دانشمندان علم لغت) هر دو کلمه «المَسیح» و همین طور «الدَّجّال» را به معنای گمراه و دروغگو نیز معنا نموده اند و نوشته اند: «الضِّلِّیل الکذَّاب»[6]

بنا بر این مدارکِ علمی و مستند، کلمه «مَسیح» در ترکیب «المَسیحُ الدَّجّال» را که آقای رائِفی پور به معنا و مفهوم مَسیح دروغین (منجی دروغینی بر اساس شخصیّت و همچنین ویژگی زنده کنندگی مُردگان مثل مَسیح) و فرستاده شده از طرف دَجّال معرّفی می کند، استفاده ای ناشیانه و غیر علمی در این زمینه است زیرا صفت مَسیح در اینجا به خود دَجّال بر می گردد و از سوی دیگر معنای این صفت به تازی معادل واژه عربی دیگری مثل «اَعوَر» (یک چشم)است.[7]

کلمه «مَسیح» در زبان عربی معانی مختلفی دارد از جمله به معنای «عَرَق»[8] یا «قطعه ای از نقره» [9] نیز استفاده شده است. لذا به صِرف خواندن کلمه «مَسیح» در روایات نباید ذهن خواننده به خصوص خواننده ای که به زبان عربی و ظرافت های آن آشنایی ندارد، سریع به سوی حضرت عیسی مسیح(ع) متمایل شود زیرا زبان ها کلماتی ویژه دارند که معانی مختلفی در خود جای داده اند و فهم آن برای کسی که این زبان ها را به نیکی نمی داند یا در این حوزه متخصّص نیست، مانند موردِ آقای رائِفی پور، ممکن است به اشتباه آشکارِ علمی و معنوی منجر شود.

از این رهگذر، بسیاری از سخنان آقای رائِفی پور اساس علمی و رِوایی ندارد و عدم اطّلاعات کافی ایشان را در مبانیِ روایات مهدویّت و همچنین لغت عرب را برای صاحبان اندیشه و خِرَد مشخّص و معلوم می سازد.

پی نوشت

[1] شمس العلوم، ج 4، ص 2035.

[2] العین، ج 6 ،ص 80.

[3] مکیال المکارم، ج 1 ،ص 214.

[4] جمهرة اللغة، ج 1،ص 535.

[5] لسان العرب، ج 2 ،ص 594.

[6] تهذیب اللغة، ج 4 ،ص 202.

[7] تهذیب اللغة، ج 4، ص 202 و ج 4، ص 205.

[8] جمهرة اللغة، ج 1 ،ص 535.

[9] المحیط فی اللغة، ج 2 ،ص 499.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: , , , ,

مطالب مرتبط

  1. اللت گفت:

    […] اضافی نکن […] دکتری تو و امثال تو که مدرک دکتراتون همش جعله

  2. اباصالح المهدی گفت:

    همه در مورد من حرف زدند من برگه حقانیت امامتم را به سید خراسانی دادم قبل من افرادی رفتند و گفتند خدا هستند در دفترش حالا اگر قسم به قلم یعنی دجال من هستم […]بقیه الله .قائم آل محمد .جمال عاشقی .م ح م د

  3. آزاد گفت:

    ممنون خیلی استفاده کردم از مطالب جالبتون، واقعا به قول اون خانم که گفتند نمی‌دونم استاد اسمشونه یا لقبشون!!! این به اصطلاح سخنرانها فکر میکنن در هر زمینه ای میتونن ادای فضل کنند، فقط با چند حرف قلمبه وبازی با کلمات […] می‌خوان جبران کنند یکیشون هم همین به اصطلاح استفاده!!!

  4. محمدرضا گفت:

    باهاش مناظره بزار
    آقای رائفی همیشه میگه بیاین مناظره
    چرا کسی لبیک نمیگه

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


خرید کتاب پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی (تحریم گریز و تورم ناپذیر)
خرید کتاب پولطلا؛ نظام پولی تمدن نوین اسلامی (تحریم گریز و تورم ناپذیر)
بازی ایرانی منحصر به فرد سفیر عشق
بازی ایرانی منحصر به فرد سفیر عشق
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
شفاف (شبکه فعالان انقلابی فضای مجازی)
پایگاه خبری رهیافته
پایگاه خبری رهیافته
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
به توان تشکیلات! (کتاب تقدیرشده منتقدین) 09132706715
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715
تبلیغات در مردمی ترین سایت استان اصفهان؛ 09132706715