پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵
اخبار اصفهان
سرتیتر اخبار
سرویس: سیاسی
چاپ خبر
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
مستند روزهای خرداد
نگاه و نقدی بر مستند روزهای خرداد؛
 مستندی سیاسی در رابطه با وقایع انتخابات ۸۸   

روزهای خرداد مستندی پیرامون انتخابات سال ۸۸ و اتفاقات فتنه ۸۸ است که در ديويدی شماره يك از مجموعه فیلم های پنجمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار قابل مشاهده است. «مهدی دزفولی» و «محسن یزدی» سازندگان آن می باشند...

ندای اصفهان، محسن زیباکلام/

«روزهای خرداد» مستندی پیرامون انتخابات سال ۸۸ و اتفاقات فتنه ۸۸ است که در دیویدی شماره یک از مجموعه فیلم های پنجمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار قابل مشاهده است. «مهدی دزفولی» و «محسن یزدی» سازندگان آن می باشند و مرکز مستند سوره حوزه هنری تهیه کنندگی آن را برعهده داشته است.

داستان با سخنان آرمانی میرحسین موسوی در فیلم انتخاباتی اش آغاز می شود که سؤال اساسی را در ذهن بیینده ایجاد می کند که آیا این همان میرحسین فتنه گر است؟ گفته های او در ابتدای فیلم و آنچه بیننده از اطلاعات خود دارد او را دچار تناقضات و تضادهایی در این رابطه می کند! همین چالش ذهنی باعث پیگیری فیلم توسط بیننده می گردد. در ادامه تصاویر و فیلم هایی از روند اتفاقات به وجود آمده در آن برهه تاریخی می شود و روند داستان با سخنان پر ابهام و سؤال برانگیز افراد اصلاح طلب، نهضت آزادی و در یک کلام اپوزیسیون نظام ادامه پیدا می کند و آنها را در مقام پرسشگری و مطالبه ی قانون قرار می دهد و به نقد دولت احمدی نژاد می پردازند؛ از سیب زمینی هایش می گویند تا اینکه اسرائیل اگر می خواست به ایران ضربه بزند به اندازه احمدی نژاد نمی توانست! آنها به تحلیل شرایط ایجاد شده در فرایند انتخابات می پردازند و با ایجاد این ابهام که چرا خبرگزاری فارس ساعاتی پیش از اتمام انتخابات پیروزی احمدی نژاد را پیش بینی نموده است سعی در تطهیر کار میرحسین موسوی دارند.

مستند روزهای خرداداما در ادامه بریده ای از اعلان رسانه ای میرحسین موسوی می آید که خود را به عنوان پیروز قطعی انتخابات می داند! و باز هم یک چالش دیگر با سخنان او که در ابتدای فیلم آمده است برای بیننده ایجاد می شود و آن اینکه خود را قانون گرا معرفی می کند اما اینگونه در نقض آشکار قانون می کوشد و همه اینها روایتی است که فیلمساز بدون هیچ گونه پیشگویی و قضاوتی در جریان فیلم به تصویر می کشد. و همه این موارد سوالاتی اساسی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند تا برای بدست آوردن پاسخی منطقی و مستدل با فیلم همراه شود.

قسمتی از فیلم روایتگر سازماندهی خدشه دار کردن روند انتخابات و سپس تحلیل نحوه بوجود آمدن فتنه و دنبال کردن سیر رسانه ای آن در خارج از کشور از زاویه حال می باشد. اگرچه موضوع اساسی فیلم فتنه ۸۸ می باشد اما سوالات و ابهامات فراوانی را در این مَحمل بیان نموده است و به خوبی به آنها پاسخ گفته بدون آنکه مخاطب را دچار گیجی و تشویش ذهنی کند. فیلمساز در روند فیلم ابتدا ابهاماتی را مطرح می کند تا ذهن مخاطب خود را به چالش بکشاند و سپس پله پله هر یک را با اطلاعات بیشتری بولد می سازد و پاسخ آن را را از مرجع حقوقی و قانونی اش می گیرد و با مصاحبه های موافقان و مخالفان به تایید می رساند، از این رو در ادامه فیلم شاهد بیانات نمایندگان نامزدهای انتخاباتی در محضر شورای نگهبان هستیم که خود با برخی سوالات و پیشنهاداتی که می کنند پاسخگوی سوالات مخاطبان و بینندگان هستند!

فیلمساز همچنین به روایت دیدار نمایندگان نامزدهای انتخاباتی با رهبر معظم انقلاب توسط افراد حاضر در جلسه می پردازد که اشاره ای به اعترافات آنها به عدم احتمال خدشه به انتخابات می کند و بلافاصله این سوال را برای بیننده ایجاد می شود که چرا در اعلام عمومی چنین اعترافی نمی کنند.

مستند روزهای خرداد

اما جالب توجه ترین قسمت آنجاست که منتقدین انتخابات ۸۸ نقش رهبری را در هدایت و سر و سامان دادن به اوضاع کشور و همچنین صیانت از انتخابات نقشی برجسته و ویژه می دانند و در همین جا به مقایسه ای بین دو انتخابات ۸۸ و ۹۲ می پردازد و با زاویه ی آسیب شناسی انتخابات ۸۸ به دست آوردهای ۹۲ اشاره دارد که به آگاهی و بیداری هرچه بیشتر مردم در روند انتخابات منجر گردیده است و روند انتخابات ۹۲ را روندی همگرایانه و اتحاد میان مردم با هر فکر و سلیقه سیاسی بر محوریت رهبری می سازد.

در پایان فیلمساز به اعتراف به تاخیر افتاده ی برخی از منتقدین اشاره ای گذرا دارد که ازقضا اکنون در دولت جدید به عنوان وزیر به مجلس معرفی شده اند اما سخنان آنان در مجلس برای رسیدن به کسوت وزارت در مقایسه با موضع گیریشان در ایام فتنه یک فرار رو به عقب به نظر می رسد که اعتراف آن روز را اکنون باید کرد. و همین امر، مورد انتقاد هم حزبی هایشان قرار گرفته به طوری که هیچ یک از آنها که مصاحبه شده اند دلیل چنین تغییر موضعی را نمی دانند و پرسشگر را به خود افراد مورد انتقاد ارجاع می دهد.

فیلم را به واقع می توان یک مستند تمام عیار دانست چرا که اولا سوالی اساسی دارد و در ادامه، سوالات و ابهامات خود را ریزتر و شفاف تر بیان می کند و همه اینها حول محور موضوعی واحد است. روایت و فرم فیلم از شاکله اصلی خود خارج نشده است هرچند جاهایی تکرار مکررات در آن مشاهده می شود و شاید بتوان گفت می توانست کمی عمیق تر هم باشد. پیوستگی تصاویر و صدا و نحوه تدوین آن به نسبت خوب بود و به فهم محتوایی فیلم کمک کرده است.

برچسب‌ها: , , , , , ,

FacebookTwitterGoogle+TelegramWhatsAppLineYahoo MessengerLinkedInPinterestTumblr

مطالب مرتبط

نظر شما
نام :

ایمیل :

از درج کامنت های توهین آمیز معذوریم
متن کامنت :
 


میدان نیوز
میدان نیوز
حوزه و روحانیت
حوزه و روحانیت
جوان انقلابی
جوان انقلابی
انقلابی شدن
انقلابی شدن
اصفهان شرق
اصفهان شرق
تبلیغات
تبلیغات
گفتمان نیوز
گفتمان نیوز
وعده صادق
وعده صادق